vår
2016
HEL-3506 Bruk av standardiserte tester og verktøy i barnevernet - 10 stp
Innhold
Kurset gir en innføring i the Assessment Framework og ulike nasjonale rammeverk for barnevernets utredningsarbeid. Det gis en detaljert innføring i de tester som inngår i disse rammeverkene (SDQ og CBCL). Kurser gir grunnleggende innføring i testteori. Det gis innføring i statistikk med vekt på standardisering, normalfordeling og normutvikling. Det gis ikke opplæring i statistiske beregninger.Hva lærer du
KUNNSKAP OG FORSTÅELSE
- Studenten skal ha kunnskap om teoretiske rammeverk for barnevernets utredningsarbeid og kjennskap til utredningsmanualer.
- Studentene skal ha kjennskap til standardiserte tester som er relevante for utredning av barn og familier.
- Studenten skal ha grunnleggende kunnskap om om testteori.
- Studenten har kunnskap om testtolkning på bakgrunn av norske normer.
- Studenten har grunnleggende forståelse av psykometri og statistikk.
- Studenten har kunnskap om etiske vurderinger relatert til testing.
- Studenten ha kunnskap om lisensiering av tester.
FERDIGHETER
- Studenten er i stand til å administrere, score og tolke tester innenfor eget fagområde, som ikke krever lisensiering.
- Studenten er i stand til å anvende lisensierte tester, innenfor eget fagområde, i henhold til testmanualer.
KOMPETANSE
- Studenten har kompetanse tilsvarende de krav som stilles for å bestille tester fra ASEBA.
- Studenten er kvalifisert for nivå S for PAR tester.
- Hvis kurset inngår i en mastergrad er studenten kvalifisert for nivå B for PAR tester.
- Studenten er i stand til å vurdere en tests egnethet innenfor eget fagområde.
- Studenten er i stand til å forstå norske testvurderinger som publiseres på PsykTestBarn.
Eksamen
Det kreves minst 75% deltakelse på samlingene. Ta kontakt med instituttet dersom du er i ferd med å overskride denne grensen. Ved ikke godkjent gjennomførelse må skriftlig oppgave over oppgitt tema innleveres og godkjennes av emneansvarlig før eksamen kan tas.
Arbeidskrav: Studenten skal gi en muntlig presentasjon av en test som er beskrevet i PsykTestBarn på et arbeidsseminar.
Emnet avsluttes med en 4 timers skriftlig skoleeksamen. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått.
Ved ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i påfølgende semester. Kontinuasjonseksamen avholdes slik at studenten kan følge normal studieprogresjon. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-3506
- Ansvarlig enhet
- Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
- Tilleggsinformasjon
- Ingen samlinger vår 2016
- Hjemmesiden til RKBU Nord
- Tidligere år og semester for dette emnet