Koronaviruset:

På grunn av koronasituasjonen kan det bli endringer i undervisning og eksamen høsten 2020. Informasjon om eventuelle endringer, kunngjøres direkte til studenter som er oppmeldt i emnet.

vår 2021

BLU-1004 Barns utvikling, lek og læring - 20 stp

Sist endret: 02.07.2020

Ansvarlig fakultet

Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Studiested

Tromsø |

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på barnehagelærerutdanningen. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:  

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
  • aktuelle teorier og forskning om omsorg, i forhold til barn, medarbeidere og foresatte, barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold, samt fange opp barn som trenger ekstra hjelp og støtte
  • leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap, relasjoner og samspill
  • styringsdokumenter og planverk for barnehagen
  • didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
  •  observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
  •  hvordan ulike læringsmiljø kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
  • hvordan barns selvoppfatning og selvforståelse utvikles gjennom ulike erfaringer, for eksempel knyttet til kjønn
  • samiske perspektiver og barndom og på barns utvikling, lek og læring

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
  • lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
  • bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike omsorgs- og læringsarenaer
  • arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
  • vurdere og reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
  • anvende ulike observasjonsteknikker
  • utforske pedagogisk bruk av digitale verktøy
  • reflektere over hvordan mangfold med særlig vekt på det samiske kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
  • skape og bruke ulike omgivelser og materiell inne og ute for barns utforskning, sansestimulering og mestringsopplevelser

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • tar ansvar for og viser grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
  • reflekterer kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
  • reflekterer over sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
  • formidler egen pedagogisk kompetanse
  • formidler fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster

Undervisnings- og eksamensspråk

 Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningen går over to semester.

Undervisningsomfang: om lag 100 timer.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • bestått praksis i emnet
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
    • observasjon av barn i sosialt samspill i ulike situasjoner. Observasjonene skriftliggjøres og diskuteres under oppsatt veiledning
    • studenten planlegger og leder leke og/eller læringsaktiviteter. Aktiviteter gjennomføres med to barnegrupper av ulik gruppestørrelse. Plan og evaluering skriftliggjøres
    • et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer (om lag 800 ord)

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • gjennomført skrivekurs og individuell skriftlig innlevering i forbindelse med skrivekurset (omfang 1000-1500 ord)
  • individuelt refleksjonsnotat om barns læring tilknyttet hverdagssituasjoner i barnehagen (omfang om lag 800 ord)
  • skriftlig gruppeoppgave med utgangspunkt i dokumentasjon fra praksis av barns leke- og/eller læringsaktiviteter (praksisfortelling, foto, dokumenter e.l.). Omfang om lag 2000 ord. Gruppeoppgaven er utgangspunkt for muntlig fremlegg i gruppe med felles refleksjon i plenum. I forkant av arbeidet med skriftlig oppgave skal gruppene ha en faglig samtale med faglærer

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen består av:

Individuell hjemmeeksamen over fem dager (omfang om lag 2500 ord).

 

Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende år.

Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon

Studiepoengreduksjon

BLU-1001F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001S Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004S Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1014 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1024 Barns utvikling, lek og læring 20 stp