vår 2018
PED-6111 Systematisk begrepsundervisning i teori og praksis, del II - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanning i spesialpedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om minimum 3-årig relevant høyere utdanning. Forutsetning for opptak på Systematisk begrepsundervisning del II , er i tillegg godkjent Systematisk begrepsundervisning, del I.

Søknad registreres i lokal søknadsweb. I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning og pedagogikk. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Innhold

Sentrale tema

  • Mer om læringsteorien som Systematisk Begrepsundervisning (BU) begrunnes ut fra med sine sentrale begreper. PSI-modellen "plassert" i forhold til noen (nyere) psykologiske termer og modellomtaler
  • Mer om GBS-modellen, analytisk koding (AK) og ulike øvelser for å utvikle kompetanse i AK
  • Mer om modellen for ferdighetsopplæring
  • Mer om BU-modellen og anvendelse i BU av GBS samt især om BU av mer sammensatte begreper/fagbegreper
  • Tiltak rettet mot enkelttilfeller. I denne sammenheng også om gjennomføring av BU på en forskningspreget- og erfaringsevaluerende måte. I tillegg om effekt-vurderinger i lys av aktuelle forskningsmønstre 
  • En sammenligning mellom BU som tiltak og noen andre pedagogisk tilnærminger. Hva kan læres fra andre tilnærminger?
  • Om prosjektarbeid med BU på systemnivå. Aktuelle implementerings- samt vedlikehold/-fortsettelses-betingelser?
  • Hvordan kan man informere kollegaer og foreldre/foresatte om BU?
  • Materiell/bøker/opplegg for BU


Hva lærer du

«Videreutdanning i spesialpedagogikk - Systematisk Begrepsundervisning i teori og praksis» er et kompetansehevende tilbud til fagfolk som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til ufullstendig begrepsmestring.

Det er et mål at kandidatene skal få viderekommen kunnskap og forståelse av sentrale faglige og personlige ferdigheter i forhold til arbeid med rådgivning, veiledning og tilrettelegging i forhold til Systematisk Begrepsundervisning overfor barn og unge i forhold til barnehage og skole.

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper

  • Inngående merkunnskaper om læringsteorien (PSI-modellen), BU-modellen, GBS-modellen og modellen for ferdighetsopplæring ·
  • Inngående kunnskaper bl.a. om hvordan PSI-modellen kan "plasseres" i forhold til noen (nyere) psykologiske termer og modellomtaler, og hvordan prinsippene i BU-modellen også kan anvendes til undervisning av sammensatte begreper eller fagbegreper
  • Kan analyserer og finne frem til hva som svikter når barn/unge ikke lærer som forventet, og har inngående kunnskap om hvordan tilrettelegge ut fra et prinsipper om tidlig forebyggende innsats så vel som ved hjelp av lærvanskereduserende tiltak 

Ferdigheter

  • Kan bruke BU og veilede i bruk av BU generelt i et forebyggende så vel som i et lærevanskereduserende perspektiv i barnehage og skole
  • Kan vurdere effekter av tiltak med BU i lys av en forskningspreget- og erfaringsevaluerende arbeidsmåte

Generell kompetanse

  • Kan anvende de aktuelle modellene som redskaper for pedagogisk tenkning, planlegging og tiltak
  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til BU som tiltak med kollegaer og andre fagpersoner med pedagogisk og psykologisk grunnlagsutdanning, og slik formidle de mulighetene for positiv endring av språklige læreforutsetninger som tiltaket representerer. Kan også kommunisere på en informativ måte om BU med foreldre.  
  • Kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser relatert til implementering av BU som    sentral pedagogiske tilnærming på systemnivå så vel som på individnivå, samt reflektere over egen praksis i lys av sin kunnskap om BU i teori og praksis

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester. Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Eksamen

Arbeidskrav

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges.

Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Vurdering

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-6111
  • Tidligere år og semester for dette emnet