vår 2018
VID-6203 Barns språkutvikling og språklæring, inkludert barn med norsk som andrespråk - 30 stp

Søknadsfrist

01. mars  på Utdanningsdirektoratets nettsider

Emnetype

Emnet er videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere på 2000-nivå.

Opptakskrav

  • Fullført førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jf. Barnehagelovens bestemmelser § 17 og §18.
  • Søkere forplikter seg til å ha tilknytning til en barnehage som tillater utprøving av pedagogisk opplegg i egen barnegruppe, gjennom hele studieløpet.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

VID-6202 Språkutvikling og språkstimulering - arbeid med språkmiljø i barnehagen 15 stp

Innhold

Emnet skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hvordan barn lærer språk, både enspråklig og flerspråklig utvikling fra 0-6 år. Arbeid med og utvikling av barnehagens språkmiljø er sentralt i emnet. Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv, særlig når det gjelder muntlige og skriftlige språkferdigheter i overgangen barnehage - skole. Bruk av IKT i arbeid med språkstimulering og kartlegging er også en del av emnet. Emnet har fokus på praktisk-pedagogisk arbeid, med kartlegging, vurdering og stimulering av muntlig og skriftlig språk for barn i alderen 0-6 år. Samarbeidsrelasjoner mellom hjem og barnehage og mellom barnehage og skole, og utvikling fra individuell til institusjonell kompetanse vektlegges.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om og forståelse av:

  • språkutvikling og begrepslæring, og forståelse av betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv.
  • situasjonsuavhengig språk og stimulering av dette; herunder arbeid med blant annet samtale- og fortellekompetanse hos barn.
  • flerspråklig utvikling og tilrettelegging for barn med norsk som andrespråk.
  • språkvansker og kommunikasjon med helsestasjon, skole, PPT og foreldre.
  • oppbygging av språkmiljø og hvordan språkmiljøet virker språkstimulerende.
  • språksystemet som basis for muntlig og skriftlig språkutvikling.
  • kartlegging av språk, blant annet gjennom lyd- og filmopptak av barnespråk, og etiske problemstillinger knyttet til dette.
  • lekens betydning for språkutvikling.
  • betydningen av samarbeidet mellom barnehage - hjem og barnehage - skole.
  • veiledning i arbeidet med språkstimulering og utviklingen av et godt språkmiljø.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • ta i bruk og reflektere over arbeidsformer som stimulerer god språkutvikling og begrepslæring hos barn, også minoritetsspråklige barn.
  • kunne organisere gode språkmiljø for alle barn.
  • ta i bruk og reflektere over arbeidsformer som fremmer bruk av ulike muntlige sjangre, som for eksempel samtale, fortelling og gjenfortelling, og dermed stimulere til bruk av et situasjonsuavhengig språk.
  • ta i bruk og reflektere over arbeidsformer som stimulerer til og fremmer barns språklige bevissthet og metaspråklig utforskning, og inspirere til barns utvikling av skriftspråkskompetanse.
  • kunne initiere, gjennomføre og reflektere over samarbeid med foreldre, helsestasjon og skole, og forankre dette på institusjonelt nivå.
  • Veilede kolleger for å utvikle personlige og institusjonelle praksiser i arbeidet med språkmiljø og språkstimulering.

Kompetanse

Studenten kan:

  • anvende teorier om språkutvikling og begrepslæring i praktisk-pedagogisk arbeid, og se sammenhengen mellom språkkompetanse og mulighet for læring.
  • anvende og vurdere ulike metoder, herunder bruk av IKT, i arbeid med språkstimulering
  • vurdere og utvikle gode og inkluderende språkmiljø for alle barn i barnehagen
  • se sammenhengen mellom barns muntlige språkkompetanse og mulighet for utvikling av skriftlig språkkompetanse.
  • utvikle individuell og institusjonell samarbeidskompetanse som innebærer evne til å etablere gode samarbeidsrelasjoner og veiledning med relevant innhold.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet går over to semester og er samlingsbasert med seks todagerssamlinger. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet varierer mellom lærerstyrte aktiviteter i fellesskap, som forelesninger, studentframlegg og organiserte gruppearbeid, og nettbaserte løsninger som digital læringsplattform. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, også i kollokviegrupper. Utprøving i egen barnegruppe er svært viktig som læringsarena. Utstyr som nettbrett, kamera og lydopptaker brukes i undervisning og til gjennomføring av arbeidskrav.

Eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80% deltakelse på undervisning
  • Transkribere og analysere lydopptak av barnespråk på inntil 1 minutt. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket. Tema for lydopptaket avklares med faglærer.
  • Transkribere og analysere filmopptak av barn i lek. Det må innhentes samtykke fra barn og foreldre før opptaket.
  • Gruppeoppgave: Forberede og gjennomføre faglig diskusjon i plenum med bakgrunn fra utviklingsarbeid i praksis og egne erfaringer. Et notat på ca. 400 ord skal gjøre tilgjengelig for medstudenter og faglærer på fronter på forhånd.
  • Individuell eller gruppeoppgave: Planlegge, gjennomføre og reflektere over et språkstimuleringsopplegg tilpasset barnegruppen på arbeidsplassen. Opplegget skal involvere andre voksne på arbeidsplassen: ledelse og veiledning er en del av dette arbeidskravet. Opplegget skal presenteres for klassen både som en muntlig (15 minutter) og skriftlig (1200 ord) del.

Faglærer avgjør om muntlige fremføringer skal gjennomføres på samlingene eller på video.

Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager, omfang ca. 4000 ord

Eksamen evalueres med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester


Pensum

Pensumlista vil foreligge ved studiestart. Omfang ca. 2100 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: VID-6203
  • Tidligere år og semester for dette emnet