høst 2017
BED-3083 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på master i ledelse og kan ikke tas som et enkeltemne.

Innhold

Innholdet i emnet gjenspeiler viktige spørsmål og valg som studentene blir stilt overfor i arbeidet med masteroppgaven og i andre typer utredningsarbeid:

-     problemstilling og valg av perspektiv

-     søking etter eksisterende litteratur

-     vitenskapsteoretiske hovedretninger

-     undersøkelsesdesign

-     kvalitative og kvantitative metoder for innsamling av data

-     bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative og kvantitative data

-     bruk av elektroniske analyseverktøy

-     forskningsetiske betraktninger


Hva lærer du

Hovedhensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med masteroppgaven. Fokus er på vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for fagområdene ledelse, organisering og styring.

Kompetanse på dette området er også nyttig i det moderne arbeidslivet: for å forholde seg kritisk til egne og andres grunnleggende antakelser, premisser og kunnskaper, og for å kunne lese og vurdere innhold og holdbarhet i forskningsbasert informasjon og argumentasjon.

Når emnet er bestått skal studentene ha følgende kvalifikasjoner:

-     grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk

-     kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, databehandling og analyse

-     kan anvende utvalgte kvantitative og kvalitative metoder

-     kan formulere en problemstilling og lage en prosjektbeskrivelse

-     kan reflektere over og begrunne forskningsdesign og metodevalg

-     kan vurdere resultater fra egne og andres forsknings- og utredningsprosjekter på en kritisk måte

-     kan håndtere vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske utfordringer i forbindelse med masteroppgaven

-     kan reflektere over og opptre forskningsetisk forsvarlig


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, individuelt arbeid og studentframlegg. Det vil bli ca 36 timer undervisning fordelt på to semestre.

Eksamen

Studentene vil bli pålagt 4 arbeidskrav i løpet av emnet. Tre av arbeidskravene er skriftlige innleveringer som skal beskrive henholdsvis problemstilling, forskningsdesign og en fullstendig prosjektskisse for Masteroppgaven. Det fjerde arbeidskravet består av en samling obligatoriske oppgaver knyttet til bruk av analyseverktøy. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer for at studenten skal kunne avlegge eksamen.

4 timers skriftlig skoleeksamen. Det gis karakterer på en skala fra A til F, med E som laveste ståkarakter.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.

Eksamenssted er ved UiT i Harstad.


Pensum

Litteraturen har et omfang på ca 900 sider.

Bøker:

Gilje, N. & Grimen, H. (1995). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788200027881. 279 s. Pensum: s. 10-174 (165 s.)

Jacobsen, D. I. (2015). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 2. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN 9788276346633. 400 s.

Midtbø, T. (2007). Regresjonsanalyse for samfunnsvitere: med eksempler i SPSS. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215010977. 131 s. Pensum: s. 11-96. (86 s.).

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. 4. utg. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245014938. 244 s.

Artikler:

Van de Ven, A.H. & Johnsen, P.E. (2006). Knowledge for theory and practice. Academy of Management Review, 31(4): 802-821. (19 s.). Tilgjengelig fra UB database http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=buh&AN=22527385&site=ehost-live

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3083
  • Tidligere år og semester for dette emnet