vår 2024
JMO-3005 Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder i jordmorfag - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på M-JORDMOR master i jordmorfag og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Vitenskapsteori. Emnet synliggjør sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner med betydning for jordmorfaglig forskning.

Forskningsetikk. Emnet inkluderer forskningsetiske vurderinger, kunnskap om lover og retningslinjer som regulerer forskning, fremleggsplikt og instanser for godkjenning av forskningsprosjekter.

Forskningsmetoder. Emnet fokuserer på forskningsmetoder, design og forskningsprosesser innen kvalitativ og kvantitativ forskning.


Hva lærer du

Kunnskaper: Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • avansert kunnskap om sentrale forskningsetiske problemstillinger relatert til jordmorfaget
  • avansert kunnskap om etiske betraktninger på individ, gruppe og samfunnsnivå.
  • avansert kunnskap om forskningsetiske vurderinger, kunnskap om lover og retningslinjer som regulerer forskning, fremleggsplikt og instanser for godkjenning av forskningsprosjekter
  • inngående kunnskap om ulike metodologiske tilnærminger som kvalitativ og kvantitativ metoder med tilhørende typer begreper, studiedesign, analysemetoder og verktøy for databehandling
  • avansert kunnskap om de ulike stegene i forskningsprosessene for både kvalitativ og kvantitative metoder
  • inngående kunnskap om gjennomføring av et prosjekt

Ferdigheter: Studenten

  • identifiserer og analyserer problemstillinger relatert til jordmorfag og reproduktiv helse
  • identifiserer og drøfter ulike vitenskapsteoretiske posisjoner knyttet til forskning
  • analyserer og vurderer kritisk metodologiske tilnærminger for ulike typer forskningsspørsmål
  • anvender kvalitative og kvantitative metoder for bearbeiding og analyse av datamaterialet og anvendelse av analyseverktøy.
  • anvender de ulike stegene i forskningsprosessene som utforming av forforståelse, forskningsspørsmål og hypoteser, litteratursøk og korrekt bruk av referanser, utforming av prosjektskisse, datainnsamling, databehandling, analytisk tilnærming, presentasjon av resultater og tolkning, diskusjon og formidling av resultater, etiske betraktninger og nødvendige godkjenninger i henhold til fremleggsplikt

Generell kompetanse: Studenten kan

  • kritisk og selvstendig analysere og reflektere over forholdet mellom teoretisk forankring, forskningsspørsmål, empiri og ny kunnskap
  • analysere og reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger
  • beskrive og drøfte sammenhenger mellom vitenskapsteoretiske retninger, forskningsspørsmål og metode, og redegjøre for hvilke implikasjoner valgte posisjoner får for forskningsprosessen og forskerrollen
  • anvende grunnleggende begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ metode
  • beskrive hva som karakteriserer ulike forskningsdesign innenfor kvalitativ og kvantitativ metode
  • diskutere særegenheter ved ulike analysemetoder innenfor kvalitativ og kvantitativ metode
  • beskrive hvordan forskningsspørsmål henger sammen med metodevalg og mer overordnede metodologiske diskusjoner om det undersøkte fenomenets beskaffenhet
  • gjøre rede for og begrunne hovedprinsippene for etikk innenfor helsefaglig forskning og gjøre etiske forsvarlige vurderinger knyttet til forskningsprosessen
  • gjennomføre systematiske litteratursøk og vurdere kritisk forskningslitteratur som bygger på både kvalitative og kvantitative studier
  • planlegge og gjennomføre et forskningsarbeid under veiledning
  • fortsette egen kompetanseutvikling på en selvstendig måte
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på eget fagområde med andre faggrupper og til allmennheten

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare masteroppgaven på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Undervisning

Det veksles mellom forelesning, seminar, e-læring, gruppearbeid, selvstudie og ferdighetstrening inkludert digitale læringsrom

Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2025

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 15.05.2024 09:00
6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppmøte timeplanfestet undervisning Godkjent – ikke godkjent
Muntlige presentasjoner Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • All timeplanfestet undervisning
  • 2 muntlige fremlegg i gruppe

Kontinuasjonseksamen

Det gis mulighet til kontinuasjonseksamen i henhold til forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 26.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: JMO-3005
  • Tidligere år og semester for dette emnet