Disputas: Olav Tysdal, Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Cand. philol. Olav Tysdal disputerer for graden Dr. philos., fagområde historie, torsdag 19. november 2020 kl 12:15

Tittel på avhandlingen:

"Migrasjon, sild, olje og urbanisering"

Du kan følge disputasen digitalt her [Mediasite]

Mediasite - Workaround: Hvis videostrøm stopper opp.

På grunn av en feil med strømmetjenesten Mediasite, kan en videostrøm stoppe opp midt under presentasjonen. Hvis dette skjer vil det for de aller fleste løse problemet hvis man laster siden på nytt (Refresh).

Prøveforelesningen starter kl. 10.15 samme dag og samme sted.

Sammendrag av avhandlingen:

"Migrasjon som sosialt fenomen er temaet som behandles i denne avhandlingen. Studien dekker den kronologiske perioden fra 1830-årene til 2010. De tre migrasjonsmønstrene som drøftes er (1) internmigrasjon, (2) emigrasjon og (3) immigrasjon. Generelle metodiske tema blir drøftet i et eget underkapittel og dessuten behandlet i tilknytning til hver enkelt av de fire delstudiene i Kappen. Det gjelder også for de viktigste kildene og deres bakgrunn. I den andre delen av Kappen blir avhandlingen plassert i en teoretisk og historiografisk kontekst. Teorikapittelet er satt sammen av tre deler: «migrasjonslover», typologi og modeller. Utgangspunktet for den første av de fire delstudiene, er kollapsen i vårsildfisket i 1870 som rammet Karmsund- og Stavangerdistriktet i Rogaland i den sørvestlige delen av Norge. De to viktigste spørsmålene som blir drøftet i delstudiet, er (1) hvor viktig var vårsildfisket for befolkningsutviklingen, migrasjonen og bosettingsmønsteret og (2) hva ble de demografiske konsekvensene av at vårsilda så plutselig uteble? Disse temaene blir fulgt opp i den andre delstudien der den kronologiske perioden er utvidet til 1890-årene. Tredje og fjerde delstudie dekker kronologisk andre halvdel av 1900-tallet til ett tiår inn på 2000-tallet. Hovedvekten i delstudie tre er lagt på internflyttemønsteret til Sandnes, Nord-Jæren i Rogaland, mens innvandringen til den samme byen er temaet i delstudie fire."

Avhandlingen er tilgjengelig i Munin.

Bedømmelseskomité:

Professor Berit Eide Johnsen, Universitetet i Agder (førsteopponent)

Senior Lecturer Per-Olof Grönberg, Luleå University of Technology, Sverige (andreopponent)

Professor Hilde L. Sommerseth, UiT Norges arktiske universitet

Disputasleder:

Instituttleder John McNicol, institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og arkeologi (AHR), UiT Norges arktiske universitet i Tromsø

De som ønsker å opponere ex. auditorio kan sende e-post til leder av disputas: john.mcnicol@uit.no innen kl. 14.00 disputasdagen.

Påmelding til arrangementet gjelder både prøveforelesning og disputas.

NB! På grunn av smittevern er det kun påmeldte deltakere som slippes inn i lokalet.

Publikum:

UiT følger nasjonale retningslinjer for smittevern. Det tillates derfor at maksimalt 48 stykker er tilstede i auditoriet under disputasen gitt at regler for smittevern og avstand på 1 meter overholdes.

Når: 19.11.20 kl 12.15–15.30
Hvor: SVHUM auditorium B-1005