vår 2016
SVF-2002 Samisk kulturkunnskap II - Representasjon - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er på bachelornivå og tilbys samlingsbasert. Studiet vil være relevant for studenter og alle andre som har interesse for samisk kultur og måten kultur representeres på. Emnet kan inngå som valgemne i samfunnsvitenskapelige og humanistiske studieprogrammer. Emnet kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Krav for opptak er generell studiekompetanse. Emnet bygger videre på SVF-6001 Samisk kulturkunnskap. Dette emnet eller tilsvarende utdanning er en forutsetning for opptak.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SVF-2001 Samisk kulturkunnskap II 10 stp

Innhold

Emnet tar opp hvordan samer og samisk kultur er blitt fremstilt i forskning, museal formidling, litteratur, billedkunst, reiseliv og populærkulturelle sammenhenger. Det tar også for seg hvordan samer og andre urfolk har framstilt seg selv, og på de nye politiske og globale sammenhengene som denne representasjonen skjer innenfor. Ulike perspektiver på representasjon og selvrepresentasjon danner det teoretiske grunnlaget for emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: Kunnskaper og forståelse: Studentene skal ha: - kunnskap om ulike fremstillinger av det samiske i forskning, museal formidling, litteratur, film og reiseliv - kunnskap om den globale konteksten denne type representasjoner skjer innenfor - innsikt i grunnleggende teoretiske tilnærminger til representasjon av kultur Ferdigheter: Studentene skal kunne: - redegjøre for hvordan samisk kultur har blitt fremstilt i ulike medier og kontekster - gjøre selvstendige vurderinger av innhold og uttrykk i kulturelle representasjoner

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Eksamen kan avlegges på norsk, dansk, svensk eller engelsk.

Undervisning

Undervisningen er fordelt på to samlinger over to dager i vårsemesteret og foregår ved Universitetet i Tromsø. Undervisningen består av forelesninger som tar opp ulike former for representasjoner av det samiske og setter det inn i en teoretisk sammenheng. Film og andre medier vil bli brukt for å eksemplifisere de teoretiske og analytiske spørsmål som undervisningen reiser.

Eksamen

Arbeidskrav: Obligatorisk oppmøte på samlingene. Eksamen: Eksamen består av en hjemmeeksamen på ca. 3500 ord (ca.10 sider) over oppgitt tema som leveres til nærmere oppgitt frist etter siste samling. Karakterer fra A til E for bestått eksamen og F for ikke bestått. Ved karakter F eller sykdom åpnes det for kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen. Denne gjennomføres ved at hjemmeoppgave med nytt oppgitt tema besvares innen nærmere avtalt frist.

Pensum

PENSUM:

SAMLING I: BILDER AV DET SAMISKE

Andersen. Svanhild (2003): Samisk tilhørighet i kyst- og fjordområder. I B. Bjerkli og P. Selle (red.) Samer, makt og demokrati. Oslo: Gyldendal Akademisk. 246-264 (19 s.)

Baglo, Cathrine 2001. From Universal Homogeneity to Essential Heterogeneity: On the Visual Construction Of "The Lappish Race". Acta Borealia 2-2001. (17 s.)

Fulsås, Narve. 1997. Nordnorsk eigenart og nordnorsk identitet. I Øyvind Thomassen og Jostein Lorås red.: Spenningenes land : Nord-Norge etter 1945. Gyldendal Ad notam 1997. (15 s.)

Gaski, Harald. 2011. Song, Poetry and Images in Writing: Sami Literature. Nordlit, Vol.27. (21 s.) http://www.ub.uit.no/baser/septentrio/index.php/nordlit/issue/view/155

Hall, Stuart (red., 1997): Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. The Open University. Kapitlene: Introduction (1-12) og "The Work of Representation" 13-64 (51 s.)

Hesjedal, A. 2004. Vinterlandet Norge. Om hvordan samer har blitt usynliggjort i norsk arkeologi. I Kjersti Schanche og Mia Krogh (red.), Samisk forhistorie. Konferanserapport. Porsanger 5.-6. September 2002. Samiske Museums Skrifter/Várjjat Sámi Musea Cálahusat" Utgiver Varanger Samiske Museum.Varanger, 7-19 (12 s.)

Kuoljok, Kajsa 2010: Att skildra en kultur. Mårald, Erland/Norlund, Christer (red.): Kamerajägaren. Stig Wessléns skildringar av naturen och det samiska. Kungliga Skytteanska Samfundet. (13 s.)

Nyyssönen, Jukka. The Control of the Cultural Borders between the Finns and the Skolt Sami. Journal of Northern Studies 1, pp. 43-54 (11 s.)

Olsen, Kjell (2000): Sapmi: fra Djursland til Kåfjord. Representasjoner av det samiske. I Stein R. Mathisen (red.) Kulturens materialisering: identitet og uttrykk. Kulturstudier nr. 13. Høyskoleforlaget. 53-67 (15 s.)

Olsen, Kjell (2008): Urfolksturisme. En reise i tid eller rom? Norsk antropologisk tidsskrift, 19(1):20-37 (17 s.)

Rantala, Leif: Samerna i Petsamo-området, i Petsamo och havet, Max Engman och Kasper Westerlund (red.), Meddelanden från Sjöhistoriska institutet vid Åbo Akademi nr 30, Åbo 2009, pp. 51-74 (23 s.)

Ryymin, Teemu og Aarekol, Lena 2006. Bilder i bruk. Samuli Paulaharjus fotografier i dokumentasjonens og illustrasjonens tjeneste. Heimen, nr. 4.

(20 s.)

Skogerbø, Eli (2003): Mediene og det samiske samfunnet: Stereotypier og identitetskonflikter. I B. Bjerkli og P. Selle (red.) Samer, makt og demokrati. Oslo: Gyldendal Akademisk. 361- 397 (36 s.)

Tilley, Christopher 1997. Performing culture in the global village. Critique of Anthropology 17(1): 67-89 (22 s.)

Viken, Arvid (2000): Turismens essensialiserende effekt: samisk kultur i lys av en tiltakende turisme. I Stein R. Mathisen (red.) Kulturens materialisering: identitet og uttrykk. Kulturstudier nr. 13. Høyskoleforlaget. (25 : 52) 28 s.

SAMLING II: RETTEN TIL SELVREPRESENTASJON

Ca 750 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: SVF-2002
  • Tidligere år og semester for dette emnet