høst 2014
PSY-3013 Stress og helse - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på masterstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Formålet med emnet er å gi studentene en innføring i temaet stress i fra et psykofysiologisk og psykologisk perspektiv. Emnet vil gi en oversikt over de biologiske effektene av stress, og hvilke effekter stress kan ha på psykisk og fysisk helse. Videre vil kurset ta for seg tema som forklaringsmodeller for hvorfor det er variasjon i stressreaksjoner, genetiske forklaringsmodeller, resiliens og stressmestring. En sentral side av forskningshverdagen er utvikling av forskningsprosjekter, samt finansiering av disse. For at nyere generasjoner forskere skal kunne konkurrere med mer etablerte forskere om forskningsmidler er det nødvendig å bli kjent med hvordan det norske finansieringssystemet fungerer og hvordan en forsker eller en forskergruppe kan vinne frem i kampen om forskningsmidler, for eksempel til PhD-stillinger. Derfor vil deler av forelesningsrekken (en til to forelesninger) dreie seg om hvordan det norske forskningsfinansieringssystemet fungerer, samt hvordan man bør skrive en finansieringssøknad, basert på malen til Norges Forskningsråd. Eksamen vil bestå i å skrive en finansieringssøknad, som innebærer at studenten må utvikle en prosjektide. Prosjektet må være relevant for temaet stress og helse.   

Hva lærer du

Etter fullført og bestått emne skal studenten være i stand til å:

  • Greie ut om de viktigste teoretiske og forskningsmessige bidrag innenfor temaet stress og helse.
  • Redegjøre for de psykofysiologiske effektene av stress.
  • Redegjøre for sammenhengen mellom stress og somatisk og psykisk helse/uhelse.
  • Ha forståelse for og kunne greie ut om begrepet resiliens.
  • Kunne forstå og beskrive forklaringsmodeller for hvorfor stress påvirker mennesker på forskjellige måter.
  • Ha kjennskap til og forståelse for hvordan det norske forskningsfinansieringssystemet fungerer.
  • Kunne utvikle en prosjektide, samt lage en prosjektbeskrivelse i tråd med en utlysningstekst, samt i tråd med forskningsrådets retningslinjer for forskningssøknader.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger.

Eksamen

Studenten skal utvikle et prosjekt og lage en prosjektbeskrivelse i tråd med retningslinjene for finansieringssøknadene til Norges Forskningsråd. Emneansvarlig vil skrive en utlysningstekst for temaet stress og helse (i tråd med hvordan slike utlysninger vanligvis foregår), og studenten må utvikle et prosjekt og en prosjektbeskrivelse som er i tråd med utlysningsteksten. Malen for prosjektsøknader til Norges Forskningsråd vil bli noe omarbeidet. Karakterskala A-F. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i det påfølgende semesteret.

 

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet

 

Ingen arbeidskrav.


Pensum

Lærebok

Lovallo, W. R. (2005). Stress and health: Biological and psychological interactions. Sage. (ca. 300 sider)

Artikkelsamling

Utvalgte artikler

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PSY-3013
  • Tidligere år og semester for dette emnet