vår
2024
LER-1253 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning - 15 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
LER-1254 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning 15 stpLER-1260 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning 15 stp
Innhold
Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på både 1-7 og 5-10, med særlig vektlegging av 5-7. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på teorier, metoder og didaktikk, og med tilknytning til kjønn, identitet, seksualitet og sosialisering. Et nordområdeperspektiv vil bli gjennomgående integrert i de tema der dette er naturlig å gjøre.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentral samfunnsfagdidaktisk tematikk
- teori og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- mangfold, sosialisering, kjønn, seksualitet og samliv
- ulike sosiale og kulturelle fellesskap og samfunn i tid og rom
- hvordan normer utvikles og regulerer samspillet i samfunnet
- demokratisk tenking og utvikling
- samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevenes digitale hverdag
Ferdigheter
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring om og respekt for mangfold
- søke, vurdere og tolke ulike typer kilder
- reflektere og drøfte ulike sider ved mangfold og sosialisering
- reflektere over ulike dimensjoner ved demokratibegrepet og legge til rette for demokratisk praksis i skolen
Kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og over egen praksis, samt oppdatere seg faglig
- kan reflektere over og vurdere samfunnsfaglig læringsarbeid rettet mot elevgruppa 5-7
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 07.05.2024 09:00 (Utlevering) 15.05.2024 14:00 (Innlevering) |
7 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Digital kunnskapstest | Godkjent – ikke godkjent | ||
Kildekritisk analyse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Respons på medstudenters arbeid | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1253
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet