vår 2024
LER-1253 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5-10.trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5-10.trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1254 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning 15 stp
LER-1260 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning 15 stp

Innhold

Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på både 1-7 og 5-10, med særlig vektlegging av 5-7. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på teorier, metoder og didaktikk, og med tilknytning til kjønn, identitet, seksualitet og sosialisering. Et nordområdeperspektiv vil bli gjennomgående integrert i de tema der dette er naturlig å gjøre.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • sentral samfunnsfagdidaktisk tematikk
  • teori og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • mangfold, sosialisering, kjønn, seksualitet og samliv
  • ulike sosiale og kulturelle fellesskap og samfunn i tid og rom
  • hvordan normer utvikles og regulerer samspillet i samfunnet
  • demokratisk tenking og utvikling
  • samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevenes digitale hverdag

Ferdigheter

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger
  • arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring om og respekt for mangfold
  • søke, vurdere og tolke ulike typer kilder
  • reflektere og drøfte ulike sider ved mangfold og sosialisering
  • reflektere over ulike dimensjoner ved demokratibegrepet og legge til rette for demokratisk praksis i skolen

Kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og over egen praksis, samt oppdatere seg faglig
  • kan reflektere over og vurdere samfunnsfaglig læringsarbeid rettet mot elevgruppa 5-7
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 07.05.2024 09:00 (Utlevering)
15.05.2024 14:00 (Innlevering)
7 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Digital kunnskapstest Godkjent – ikke godkjent
Kildekritisk analyse Godkjent – ikke godkjent
Respons på medstudenters arbeid Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • utvikle, gjennomføre og evaluere en digital kunnskapstest om sosialisering og/eller identitetsdanning
  • gjennomføre en kildekritisk analyse av utgitt kilde
  • gi faglig begrunnet respons på medstudenters arbeid

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1253
  • Tidligere år og semester for dette emnet