høst 2022
BVE-1551 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1351 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 15 stp
BVE-1051 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 15 stp

Innhold

Emnets formål er å oppnå nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse for å kunne utføre forsvarlige vurderinger og beslutninger i komplekse barnevernssaker.  

Studenten skal tilegne seg bred kunnskap om tvangstiltak, ettervern, tverrprofesjonelt samarbeid og om nettverkets betydning innenfor barnevernfaglig arbeid og samhandling. 

Emnet har et særskilt fokus på arbeid med etiske dilemmaer og refleksjoner i prosessen med opprettelse av tiltak i velferdstjenester der makt, tvang og kontroll er sentrale temaer.  

Studenten skal tilegne seg bred kunnskap om uttrykk, årsaksforhold og mulige konsekvenser av omsorgssvikt, rus, overgrep og vold. I tillegg skal studenten tilegne seg kunnskap om avhengighetsproblematikk, og grunnleggende kunnskap om hvordan voksnes omsorgsevne kan påvirkes av psykisk lidelse.  

Studenten skal øve på kommunikasjon, faglige vurderinger, argumentasjoner, beslutning og skriftlig dokumentasjon i komplekse barnevernsfaglige saker.  

Gjennom emnet vil det fokuseres på kulturforståelse, kulturorientert praksis og kultursensitivitet i barnevernsfaglig arbeid. 

I emnet vil studentene gjennom en fagintegrert og studentaktiv læringsprosess få innblikk i arbeidet med å fremme barnevernssaker for Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. 


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten  

  • har bred kunnskap om tvangsbestemmelsene i relevant norsk og internasjonal rett innen barnevernsfeltet med særlig vekt på saksbehandling, beslutningsprosesser og forsvarlig skjønnsutøvelse  
  • har bred kunnskap om sentrale barnevernsfaglige tema, problemstillinger og juridiske- og etiske prosesser og dilemmaer 
  • har bred kunnskap om mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser ved omsorgssvikt, overgrep, vold og rus 
  • har kunnskap om avhengighetsproblematikk; mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser 
  • har kunnskap om kommunikasjon i konflikt- og tvangssituasjoner  
  • har kunnskap om familiers og nettverks ressurser og endringsmuligheter  
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid  
  • har kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos voksne kan påvirke omsorgsevnen 
  • har kunnskap om kulturorientert praksis, kulturforståelse og kultursensitivt barnevern 
  • har kunnskap om tvangstiltakene i forvaltningsbarnevernet 
  • har kunnskap om ettervern   

Ferdigheter 

Studenten kan 

  • gjennomføre saksbehandling og skjønnsutøvelse etter tvangsbestemmelsene i barneverntjenesten innenfor relevant lovverk, regelverk og veiledere 
  • forvalte barneperspektivet og anvende kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning 
  • reflektere kritisk over maktforhold i samfunnet samt egen maktposisjon, og anvende kunnskap om disse for å bidra til en tjenesteutøvelse som er kultursensitiv, inkluderende og muliggjør mangfold 
  • reflektere over og øve på kommunikasjon i konflikt- og tvangssituasjoner 
  • identifisere og handtere etiske dilemmaer i utøvelse av makt, tvang og kontroll 
  • identifisere mulige tegn på at barn opplever omsorgssvikt, overgrep eller vold 
  • anvende faglig kunnskap og skjønn i lærings-, mestrings- og endringsprosesser med barn, unge, deres foreldre og foresatte  
  • anvende faglig kunnskap, kritisk analyse og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • skal ha innsikt i det særlige rettssikkerhetsaspektet som gjør seg gjeldende ved bruk av tvang i velferdstjenester, med særlig vekt på barnets beste og medvirkning 
  • identifisere egne samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og bruke disse i samspill med barn, unge og deres familie 
  • reflekterer over hvordan egne holdninger og verdier knyttet til barn og unges oppvekst kan innvirke på egne vurderinger og beslutninger 
  • redegjøre for ulike perspektiver på makt og avmakt i barnevernets myndighetsutøvelse  

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • obligatorisk profesjonsseminar 
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 13.10.2022 09:00
4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlig arbeid i gruppe - saksfremlegg Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig arbeid i gruppe - tilsvar Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk ferdighetstrening Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk profesjonsseminar Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

På obligatorisk ferdighetstrening og profesjonsseminar kreves minimum 80 % tilstedeværelse.

Kontinuasjonseksamen

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1551
  • Tidligere år og semester for dette emnet