vår 2021
PFF-5071 Fordypning i samfunnsfagsdidaktikk del 2 - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5021 Samfunnsfagsdidaktikk, PFF-5041 Fordypning i samfunnsfagdidaktikk del 1

Innhold

Emnet er en fordypning i samfunnsfagsdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF5030 (del II i samfunnsfagsdidaktikk på PPU), det bygger dessuten på PFF-5021 og PFF-5041. I emnet får studentene anledning til å fordype seg i to sentrale elementer som er særlig viktig i skolens samfunnsfagsundervisning, nemlig bredden i begrepslæring og undervisning om og i muntlighet. Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Undervisninga i emnet fordeles derfor på følgende temaer:

  • Begrepsdidaktikk
  • Muntlighetsdidaktikk
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning 


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:   
 

Kunnskaper
Studenten har:

  • avansert kunnskap om begrepslæring i klasserommet 
  • har inngående kunnskap om hvordan en kan undervise i muntlighet på en slik måte at elevene kan dra nytte av det også i andre fag og i andre sammenhenger i livet, i tråd med tanken om livslang læring
  • har inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
  • har kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole 
  • har inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning 

Ferdigheter
Studenten kan:

  • kan anvende kunnskaper om begrepslæring i arbeid med utvikling av faglige opplegg for arbeid med begreper i skolen
  • analysere og vurdere elevers muntlighet og gi råd og veiledning som vil styrke den enkeltes utvikling på området 
  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen 
  • fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
  • finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Omlag 24 undervisningstimer i form av forelesninger og seminar. 

Ca. 700 sider. Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80% oppmøte
  • Levert abstrakt på fordypningstema med begrunnet problemstilling (800-1000 ord) for muntlig eksamen til godkjenning innen gitt frist

Eksamen består av:    

  • Muntlig eksamen i form av en forelesning over selvvalgt tema som godkjennes av faglærer. Forelesningen skal vare i inntil 30 minutter inkludert tid til spørsmål fra eksaminator og eventuelt publikum. Innlevert abstrakt brukes i invitasjonen til forelesningen. 

  Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått

 

Ved karakter ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret. 


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5071
  • Tidligere år og semester for dette emnet