UiT får 800 000 til å utdanne ukvalifiserte lærere

Regjeringen gir flere ukvalifiserte lærere muligheten til å fullføre sin påbegynte lærerutdanning. Gjennom en egen ordning får lærerne tilbud om et skreddersydd studieopplegg ved seks utdanningsinstitusjoner.

Portrettbilde av Henrik Asheim
Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim. Foto: Kunnskapsdepartementet
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 30.11.20 08:16 Oppdatert: 02.12.20 11:24
Om UiT Pedagogikk

– For mange er terskelen for å gå tilbake skolebenken høy. Jeg har stor tro på at skreddersydde tilbud er det som skal til for at flere gjør nettopp det. Dette tilbudet bidrar til at ansatte i skolen kan få formell kompetanse. Fullført utdanning er et gode for dem det gjelder, men ordningen bidrar også til å redusere andelen ukvalifiserte lærere i norske klasserom, og det er viktig for elevene våre, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Disse får penger

Høgskolen på Vestlandet – 2,5 millioner
Høgskolen Innlandet – 1,2 millioner
UiT Norges arktiske universitet – 800 000 kroner
Nord universitet – 800 000
Høgskolen i Østfold – 500 000
Samisk høgskole – 200 000

Til sammen fordeler regjeringen seks millioner kroner til ordningen som skal gi flere kvalifiserte lærere. 800 000 kroner går til UiT Norges arktiske universitet. Sammen med Nord universitet var det UiT som utviklet forsøksordningen, og de første studentene ble tatt opp høsten 2019. Til sammen er rundt 90 personer tatt opp til ordningen i Nord-Norge til nå, og 15 er allerede uteksaminert.

Flere kvalifiserte lærere

– Tall fra 2019 viser at Troms og Finnmark, som da var to fylker, lå på topp tre over fylkene med høyest andel årsverk utført av ukvalifiserte lærere. Derfor har regjeringen blant annet gitt penger til denne ordningen og innført en ordning for å slette studiegjeld for lærere som tar seg jobb i Nord-Norge, sier Asheim.

Andelen årsverk utført av undervisningspersonale som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting har gått noe ned de siste årene. I Finnmark har andelen årsverk av ukvalifiserte sunket fra 10 prosent i 2017 til 8 prosent i 2019. I Nordland og Troms er tallene redusert fra 7 prosent i 2017 til 6 prosent i 2019.

Det er de som har avlagt minst 150 studiepoeng i en fireårig lærerutdanning som kan søke om å bli tatt opp til ordningen. For disse søkerne gjelder samme opptakskrav som da de ble tatt opp første gang.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 30.11.20 08:16 Oppdatert: 02.12.20 11:24