Åpent webinar om nordområdemeldingen

Har du tanker om hvordan politikken i nordområdene bør være? Mandag 7. september har du muligheten til å dele dem med landsdelens – og nasjonale – beslutningstakere.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 03.09.20 13:34 Oppdatert: 04.09.20 10:26

Tromsø sett fra Fjellheisen.
Tromsø sett fra Fjellheisen. Foto: Robin Bøe

Da inviterer fylkesrådsleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, Bjørn Inge Mo, til et innspillsmøte i samarbeid med Tromsø kommune, UiT og 2020x, med deltakelse fra Nordland fylkeskommune. Også representanter fra Utenriksdepartementet (UD) deltar. Moderator er Ingvild Brox Kielland som er prosjektleder i "Nye stemmer 2020x".

Morten Simonsen-Sagerup
Morten Simonsen-Sagerup er rådgiver ved UiT. Foto: UiT

– Vi skulle egentlig hatt en sesjon på årets Arctic Circle-konferanse der unge mennesker skulle fortelle hvorfor de har flyttet nordover eller hva som skal til for at de ønsker å bo i nord og hvilke studievalg de ser for seg, forteller Morten Simonsen-Sagerup som er rådgiver ved Seksjon for internasjonalt samarbeid ved UiT Norges arktiske universitet.

I sesjonen skulle også UiT-rektor Anne Husebekk delta, sammen med representanter fra Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune.

– De skulle høre innspillene fra ungdommene og oppsummere og reflektere rundt veien videre, forteller Simonsen-Sagerup.

Dialog med UD

Selv om Arctic Circle ble avlyst på grunn av korona, får nå de samme ungdommene mulighet til å dele sine tanker gjennom det åpne webinaret 7. september. Det åpnes også opp for kommentarer og innspill fra publikum.

– Vi har dialog med UD om nordområdemeldingen. Vi vil sende våre innspill til UD etter arrangementet, forteller Simonsen-Sagerup.

Fra UiT stiller også studenten Eirin Husabø, som ble trukket ut til delta på Arctic Circle etter en søknadsrunde, og leder av Studentparlamentet Herman Siggerud. Husabø vil fortelle om hvorfor hun flyttet fra Rogaland til Tromsø for å studere, mens Siggerud deler sine tanker om hva han mener utdanningsinstitusjonene i nord bør gjøre framover.

Les mer om webinaret og meld deg på her!

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 03.09.20 13:34 Oppdatert: 04.09.20 10:26