FF Helmer Hansen fikk granat i trålen

Lørdag morgen fikk FF Helmer Hansen en granat i trålen da det ble gjennomført et skrapetrekk ved Berg utenfor Tromsø. De 16 studentene om bord ble evakuert, og Forsvaret senket og detonerte granaten.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.03.18 00:00 Oppdatert: 18.03.18 13:25

Arkivbilde av FF Helmer Hansen. Foto: Trine Holm Larsen

I tillegg til 16 studenter og seks ansatte fra UiT Norges arktiske universitet, hadde skipet et mannskap på 11 om bord.

Politiet ble umiddelbart varslet da granaten ble oppdaget i trålen akterut, og i samråd med dem ble alle om bord samlet på et trygt sted foran i båten i påvente av en evakuering. Den startet ut på ettermiddagen, og ved 17-tiden var alle de 16 studentene kommet i land.

Forsvaret bisto i arbeidet med å fjerne granaten, og det ble vurdert at den ikke utgjorde noen fare for liv og helse for dem som var på skipet. Lørdag ettermiddag ble granaten senket og detonert.

FF Helmer Hansen var ved 17-tiden lørdag på vei til hjemmehavn med mannskap og ansatte.

Kontaktperson:

Avdelingsdirektør ved BFE, Terje Aspen, tlf. 977 66 247