– Hvis du stammer, så skjønner jeg hvordan vi snakker


– Jeg har alltid vært interessert i systemer. Logikken bak kommer gjerne fram når systemet får seg en sprekk, sier Lisa Torell, stipendiat ved UiT. Nå er hun aktuell med utstillingen Potential of the Gap.

Mener systembrudd har potensiale

– Vår verdensforståelse er basert på systemer. Skal vi øke vår egen forståelse av noe som helst, så må vi øke vår forståelse av systemer. Da må vi først identifisere systemene, altså klare å se dem tydelig. Hvis du for eksempel stammer, så ser jeg normen for hvordan vi snakker. I stedet for å se systembrudd som et problem, så ser jeg det som et potensiale, forklarer Torell.

– Jeg får da tak i kjernen av tingenes logikk, og kan jobbe videre med det i kunsten min.

Bruker stedet som materiale
Torell anvender fysiske steder som materiale i sin kunst. I researchfasen utfører hun noe som kan minne om et feltarbeid. Hun gjør noe på det utvalgte stedet samtidig som hun tar video- og lydopptak. Potential of the Gap består av materiale fra Stockholm, Gdansk, Småland, Istanbul og Tromsø.

– Det er ofte at aha-opplevelsen kommer i ettertid, når jeg sitter i atelieret mitt og redigerer materialet, foklarer Torell.

– Da ser jeg plutselig at ”her var det en sprekk”, og det åpner for videre utforskning.

Ingen vanlig utstilling
Det vi får se i Tromsø er ingen vanlig utstilling, mener Torell.

– Jeg deler min metode med publikum, og man får en følelse av hvordan og hvorfor utstillinga ble til. Blant annet så har jeg lagt inn tekster som forteller om arbeidet bak videoene du får se.

Oppfordring til publikum
En sak Lisa Torell brenner for, er at man som publikum skal gå i dybden på kunsten snarere enn å se på den som en forbruksvare. Hun mener at det er bedre å gi seg tid til å se ett kunstverk skikkelig, enn å rase gjennom et helt galleri i rekordfart.

– Man skal ikke få med seg alt hele tiden. Gi deg selv rom til å oppnå en ny forståelse, snarere enn å konsumere kunsten, er Torells tips til publikum.

Foto: Johanna Gustafson Fürst.

Mer avhengig av hverandre i Tromsø
Torell har tidligere studert kunst i blant annet Stockholm og Umeå, men tror det egentlig ikke spiller så stor rolle hvor man velger å studere. Hun synes det viktigste er at man har et godt læringsmiljø, med gode medstudenter, gode verksteder og god arbeidsro så man får en riktig ”feeling”. Det positive med å studere på en såpass liten plass som Tromsø, er at man blir mer konsentrert om arbeidet, mener Torell.

– Man blir også mer avhengige av hverandre. Dette gjør at man utnytter hverandres potensiale på en bedre måte enn man kanskje gjør i Stockholm eller Oslo, der man i større grad blir konkurrenter. I en mindre by blir man veldig godt kjent med hverandre i kunstmiljøet, og det er en fordel. Så kan man heller reise ut og søke nye inntrykk innimellom.

– Jeg og min mann har bodd mange steder, og kunne gjerne tenke oss å bli lengre i Tromsø. Det er en veldig spesiell by med en ”helt grym” natur, mener Torell. 

Uvanlig at så mange ønsker å bli igjen
Kunstakademiet utdanner hvert år en rekke nye studenter, og overraskende mange blir igjen i Tromsø etter fullført grad. - Det er uvanlig, fascinerende og veldig bra at så mange ønsker å bli igjen i en såpass liten by, mener Torell.

– De tidligere studentene videreutvikler kunstscenene som fins i byen. Det er ikke lengre bare kunstnere som drifter på hobbybasis - nivået er blitt profesjonelt. Dette gjør at Tromsø som by blir større.


Første kvinne ut
Lisa Torell har de siste tre årene deltatt på Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU), og er den første fra UiT - Norges arktiske universitet som uteksamineres derfra. Kunstnerisk utviklingsarbeid betyr forskning gjennom kunst og kunstneriske metoder, i motsetning til forskning  kunst. Alle som deltar er utøvende kunstnere som driver praksisbasert forskning - en miks av blant annet arkitekter, koreografer, fotografer, dansere, musikere og billedkunstnere fra ulike institusjoner i Norge.

– Det alle på PKU har til felles, er et behov for å videreutvikle våre metoder. Både hvordan vi snakker om, hvordan vi anvender og hvordan vi måler metodene vi bruker i forskningen, forklarer Torell. Hun mener at programmet har styrket et tverrvitenskapelig kulturelt språk. Et språk som handler om selve utøvingen - ikke bare teoretiske termer. 

Lisa Torell (f. 1972) er utdannet fra Universitetet i Umeå, Konstfack, Kungliga Konsthögskolan og UiT - Norges arktiske universitet. Hun hadde sin første soloutstilling i 1998, og har stilt ut en rekke ganger i hele Norden, Storbritannia, Tyskland og Italia.

Du kan besøke utstillinga Potential of the Gap i perioden 12.01.2018-11.02.2018 på Nordnorsk Kunstmuseum, Sjøgata 1 i Tromsø.

På Twitter   #norgesarktiske