Stor interesse for Arktis og havrett i Asia

– Alle var veldig interesserte i Arktis! forteller Tore Henriksen, leder for K.G. Jebsen-senter for havrett, som var en del av UiT-delegasjonen som nylig var på reise i Singapore og Kina for å finne nye samarbeidspartnere.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 10.05.17 00:00 Oppdatert: 12.05.17 14:44
Tromsø

Vi møtte stor interesse for arktiske spørsmål, hav og havrett.  Singapore er truet av havstigning, samtidig som de har stor skipsfartindustri og stor handelsflåte. Klimaendringer kan jo påvirke trafikken til Singapore, så de har stor interesse av å bremse klimaendringer, sier professor Tore Henriksen, leder for KG Jebsen-senter for havrett ved Det juridiske fakultetet ved UiT.

Kina opptatt av hav, fiske og regelverk

Også i Kina er de veldig opptatt av arktiske spørsmål, både utvikling av skipsfart i Arktis, og hvordan internasjonale regler for fiske skal foregå.

– Kina er en stor fiskerinasjon, og vil nok være med på å utvikle reglene for Arktis. Og også det mer generelle regelsettet for Arktis – hvordan havmiljøet og utnyttelsen av ressurser i Arktis skal forvaltes. Kina er jo også observatørstat i Arktisk råd, så de har store interesser i utvikling og samarbeid om regelverk innenfor havrett i nord, forteller Henriksen.

Mange universiteter jobber med havrett og arktiske spørsmål

– Alle universitetene jeg var med og besøkte jobber med hav, og juridiske spørsmål knytta til hav, og flere av dem jobber også med arktiske og polare spørsmål. Så her er det gode muligheter til å finne samarbeidspartnere, forteller professor Tore Henriksen i et videointervju fra Singapore.

Professor Tore Henriksen ser store muligheter for samarbeid mellom fagmiljøene for juss og havrett ved UiT og flere asiatiske unversiteter, etter sin reise til Singapore og Kina sammen UiT-delegasjonen. Foto: Trude Haugseth Moe

Kompetanse om Arktis kan styrke samarbeid

Havrettsstudiet ved Det juridiske fakultetet vil være et godt tilbud til asiatiske studenter, ifølge Henriksen.

– De kinesiske studentene som kommer til Norge, vil komme inn i en undervisning og en pedagogisk tradisjon som er spørrende og kritisk, de vil møte et godt fagmiljø og de vil komme inn i et internasjonalt studentmiljø. I tillegg til å lære om generell havrett, vil de kunne spesialisere seg i, og få førstehånds kunnskap om arktiske spørsmål. Det vil styrke deres kompetanse, og også styrke Kinas deltakelse i samarbeidet i Arktis, mener professoren i havrett.

Nyttig for nordmenn med asiatiske perspektiver

Henriksen mener også norske studenter kan ha stor nytte av å lære kulturen å kjenne; både den asiatiske tenkemåten, men også asiatiske perspektiver på hvordan man forvalter hav og miljø er viktige.

– Det har vi allerede sett i tidligere forskingsprosjekter de har deltatt i, at de har litt andre perspektiver som kan være nyttige og berikende for oss i Norge å lære mer om, forteller Henriksen.

– Og det gjelder ikke bare havrett. Det er veldig interessant og viktig at norske jusstudenter generelt kan lære om kinesisk rettsforståelse, understreker havrettsprofessoren.

Flere universiteter har havrett

Vel tilbake på kontoret i Tromsø, trekker Henriksen fram to universiteter som han synes var spesielt interessante for samarbeid: National University of Singapore (NUS) og Shanghai Jiao Tong University.

Jiao Tong har havrettssenter, og NUS har en egen forskningsgruppe for havrett på et senter for internasjonal rett.

– Vi diskuterte blant annet muligheten for at en delegasjon fra NUS kommer hit til konferansen Arctic Frontiers i 2018 – det hadde vært veldig spennende, avslutter Henriksen.

Jurfak har allerede en av sine studenter på prestisjeuniversitetet NUS, les saken her: Gråt av lykke da hun fikk eliltestipend

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder