– På tide å sende inn forslag til hvem som skal styre universitetet

I år skal det velges nye personer som skal styre UiT Norges arktiske universitet. Leder av valgstyret, Espen Sirnes, minner folk om å sende inn forslag til kandidater.
Torsøe, Mathilde
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Mathilde Torsøe
Publisert: 18.04.17 00:00 Oppdatert: 02.05.17 12:26

NYTT STYRE: Universitetsstyret ved UiT skal skiftes ut. Foto: Stig Brøndbo

– Det er viktig at vi får nok kandidater til valget, slik at det blir forskjellige folk å velge mellom. Det er avgjørende for demokratiet på universitetet, sier Espen Sirnes, leder av valgstyret ved UiT Norges arktiske universitet.

I juni skal det velges nytt universitetsstyre for de fire neste årene, men fristen for å sende inn kandidater er allerede om drøyt to uker – 4. mai. Det nye styret skal bestå av elleve personer.

– Nå er det på tide å tenke på forslag til kandidater, sier Sirnes.

Universitetsstyret er universitetets øverste organ, og har det overordnede ansvaret for driften av institusjonen.

Sirnes sier at det er viktig å velge nytt universitetsstyre for å sørge for at universitetet til enhver tid har et kompetent styre.

– Styret må ha tillit og legitimitet blant ansatte og studenter, sier han.

Det velges nytt universitetsstyre hvert fjerde år, og det skjer stort sett store utskiftninger ved hvert valg, ifølge Sirnes.

OPPFORDRING: Espen Sirnes, leder av valgstyret ved UiT, oppfordrer ansatte og studenter til å komme med forslag til kandidater til styret. Foto: Arkivfoto

Færre fakulteter

Det skal velges tre representanter for gruppa fast ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, én representant i gruppa midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, én for gruppa teknisk/administrativt ansatte og to studentrepresentanter. Det skal også velges vararepresentanter. Styret består i tillegg av rektor.

8.mars ble stemmene for rektorvalget ved UiT telt opp, og det ble klart at Anne Husebekk fortsetter i stillinga.

Det nåværende styret jobber nå med en organisasjonsgjennomgang. Husebekk sier at organisasjonsstrukturen skal vedtas i styret 29. juni.

- Det kan føre til at det også blir endringer i instituttstrukturen, noe det nye styret eventuelt må vedta. Vi har utfordringer knyttet til administrasjonskostnader etter at Kunnskapsdepartementet har kuttet 0,5- 0,8 prosent årlig de siste tre årene. Det skal kuttes mer enn 70 millioner kroner i administrasjonen ved UiT, og dette blir en av de viktigste oppgavene for det nye styret de neste fire årene, sier hun.

Ifølge Husebekk skal det ikke bare spares inn kostnader knyttet til stillinger, men også på forenkling av administrative prosesser.

Offentliggjøres i mai

Alle forslagene til kandidater til universitesstyret må være undertegnet av minst tre stemmeberettigede ved UiT. Faste ansatte, samt de som har vært ansatt i minst to måneder ved valgdagen og som har engasjement i over ett år, har stemmerett. Det har også medarbeidere som lønnes av eksterne midler, men som har arbeidsplass ved universitetet. I tillegg har studenter som har betalt semesteravgift stemmerett.

Kandidatene blir offentliggjort 12. mai, og selve valget er 1.- 7. juni. Valgresultatene kunngjøres 8. juni, og det det nye styret fungerer fra 1. august.

Et av universitetsstyrets andre overordnede formål er å sørge for at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens langtidsplan for forskning gjennomføres.

Torsøe, Mathilde
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder