Aksjon drama/teater inn i grunnskolen

Professor Rikke Gürgens Gjærum har spilt en sentral rolle i Aksjon drama/teater inn i grunnskolen som ble markert over hele landet denne uken.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 30.09.16 00:00 Oppdatert: 30.09.16 20:12
Harstad

Tirsdag 27. september aksjonerte drama- og teaterpedagoger på 70 skoler rundt om i landet – alle med ett felles mål: Å få drama og teater som eget fag i grunnskolen. Under aksjonen fikk de overta undervisningen én time for å vise for media og politikere hva drama-/teaterfaget er. 

At aksjonen kom nå, er ikke tilfeldig. Den 11. oktober skal Stortinget behandle regjeringens melding om fornyelse av grunnskolen. Ett av de store spørsmålene blir om det skal ryddes plass til estetiske fag i skolen. 

Professor Rikke Gürgens Gjærum i sving under aksjonsdagen med en 2. klasse på eventyrloftet på Harstad skole Foto: Kjetil Nilsen/ UiT

Egen læreplan
- Regjeringen foreslår å beholde dagens skolefag – ingen nye inn og ingen ut, sier professor Rikke Gürgens Gjærum. Hun var med i aksjonen som medlem av organisasjonen Drama og teaterpedagogene. 

Gürgens Gjærum tok forøvrig initiativ til at det ble etablert en læreplangruppe, der hun ledet arbeidet med å få laget egen læreplan . Slik ville de synliggjøre hvilken kompetanse drama-/teaterfaget vil kunne gi fremtidens elever. 

- Det er for lite lek og for mye stillesitting for seksåringene i skolen i dag, sier hun.
- Mange barn mister motivasjon for skole og lekser allerede på småskoletrinnet, og tallet på drop-outs i videregående skole er høyt. 

- Mye tyder på at løsningen på disse utfordringene er at det innføres mer praktisk undervisning i skolen. Grunnskolen må fornye fag- og timefordelingen og ta inn drama/teater som fag på noen trinn. Dette kan redusere drop-out ved å skape læringsmotivasjon og bryte opp den stillesittende skolehverdagen med en fysisk, meningsfull og handlingsbasert undervisning, tilføyer Gürgens Gjærum. 

Lite innovativt skolesystem
Hun mener det er et paradoks at samtidig som man snakker om behovet for omstilling og innovasjon i samfunnet, har vi et skolesystem som er lite innovativt og praktisk- og kreativitetsorientert. 

- Pisa, TIMMS, Nasjonale prøver, kartleggingsprøver, uketester, tentamen og eksamen er alle ledd i en testkultur som nå preger norsk skole. Forskning viser at undervisning i estetiske fag, som musikk og drama som læringsform, har god effekt på skoleprestasjoner i alle fag, også fag som matematikk og engelsk. 

- Ingen av oss tviler på realfagenes betydning i skolen, men forskning viser at realfag og kulturfag sammen kan bidra til helhetlig læring og bidra til dannelse av hele og innovative mennesker, konkluderer professor Rikke Gürgens Gjærum, som er knyttet til UiT i Harstad og HiOA.

>Læreplan 

>RAPPORT: Drama/teater i norsk grunnskole 

Nilsen, Kjetil
Publisert: 30.09.16 00:00 Oppdatert: 30.09.16 20:12
Harstad
Vi anbefaler