Mener Mack-tomta er den beste

Universitetsdirektøren går inn for at det nye universitetsmuseet bør ligge på tomta ved det nedlagte Mack-bryggeriet i sentrum.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 25.05.16 12:30 Oppdatert: 25.05.16 14:00

Tomta ved Mack er delvis bebygd og regulert til næring.
Tomta ved Mack er delvis bebygd og regulert til næring. Foto: Kartutsnitt: Kommunedelplan Sentrum, Mack Øst

I et brev til Kunnskapsdepartementet redegjør UiT for sine synspunkter knyttet til fire aktuelle tomtealternativer. Både UiT og Tromsø kommune er enige om at det er fire realistiske og gode tomtealternativer som nå foreligger. Disse tomtene er:

* Skipsverftstomta ved Skansen
* Strandveien
* Ved Hålogaland Teater
* Mack Øst

Kontakt med andre forskningsmiljøer
Av disse alternativene går universitetsdirektør Lasse Lønnum inn for at det nye Tromsø Museum – universitetsmuseet legges til eiendommen som er beskrevet som Mack Øst. Her er det muligheter for god synergieffekt for publikum, mot forvaltningen og innenfor kunnskapsområdet, blant annet gjennom forskningsmiljøene i Framsenteret. Disse er noen av argumentene som trekkes fram i brevet.

Les hele brevet her!

Kunnskapsdepartementet skal ta den endelige beslutningen om hvor museet skal ligge.

– Vi ser fram til en beslutning om tomtevalg før sommeren, sier Lasse Lønnum.

Han understreker at tegningene og skissene som er blitt lagt fram i andre medier ikke er reelle forslag til utforming av bygget.

– Nå er vi opptatt av en rask avklaring av tomtealternativ, sier Lønnum.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 25.05.16 12:30 Oppdatert: 25.05.16 14:00