Aldri vært mer populært å studere ved UiT

Årets søkertall viser en økning for UiT på 9,17 prosent. Sykepleieutdanning, droneutdanning og fiskerifag er blant de populære studiene ved UiT i år.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 19.04.16 12:00 Oppdatert: 19.04.16 15:37

Årets søkertall viser at mange ønsker å studere ved UiT.

I år har 7236 studiesøkere UiT Norges arktiske universitet som sitt førstevalg, mot 6628 i fjor. Det gir en økning på 9, 17 prosent. På landsbasis øker søkertallene med 2,2 prosent, viser tall som Samordna opptak* offentliggjør i dag.

UiT har som helhet en solid økning i søkertallene, men også de nye studiestedene Harstad og Narvik har en økning som er godt over landssnittet. UiT og de tidligere høgskolene i Harstad og Narvik fusjonerte som kjent ved nyttår.

Rektor Anne Husebekk er fornøyd med søkertallene.

– Vi er godt fornøyde med årets søkertall. De viser at UiT er et populært valg blant mange unge, sier rektor Anne Husebekk.

Sykepleierutdanninga suser fram

En av utdanningene som er svært populære ved UiT i år, er sykepleie. Dette studiet tilbys ved fire av UiTs studiesteder, og samlet har studiet en økning på 22 prosent. På landsbasis går dette studiet opp 20 prosent.

Det gjør sykepleie til det aller mest populære studiet ved UiT, målt i antall førsteprioritetssøkere (se liste lenger ned).

– Dette er veldig gledelig! Og flott at de velger dette, for sykepleieutdanninga gir studentene mange muligheter for jobb etter studiet, jubler instituttleder Nina Emaus ved Institutt for helse- og omsorgsfag.

Både Emaus og Linda Okstad, assisterende instituttleder ved campus Hammerfest, mener denne oppgangen kan ha ha en sammenheng med fusjonen.

– Vi så i alle fall en stor effekt for sykepleieutdanninga i Hammerfest, etter fusjonen mellom UiT og tdligere høgskolen i Finnmark, sier Okstad.

De to tror studiesøkere også har fått med seg at det er et stort behov for sykepleiere i Norge, og at behovet kommer til å øke i fremtiden.

– Det vi ser er jo at når økonomien går tregt og arbeidsledigheten øker, så søker folk seg til trygg sysselsetting, sier Okstad.

I tillegg viser søkertallene at det også er stor interesse for andre velferdsfag ved UiT, som radiografi (+11%) og fysioterapi (15%).

Mange vil bli dronepilot

Når det gjelder søkningen til ingeniørfagene ser man at den dreier i en ny retning, fra olje- og gass og over til ny teknologi, som for eksempel droneteknologi. Dette er et nytt studium ved UiT og hele 73 personer har droneteknologi som sitt førstevalg. Det er 30 studieplasser.

– Jeg synes det er veldig positivt at det er så stor interesse for å bli droneingeniør. Dette er jo et nytt tilbud, så vi har ingen å sammenligne oss med ennå, sier prosjektleder Håvard Mjøen ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet.

Han tror at årsaken til at så mange ønsker å bli dronepilot har å gjøre med at det er en relativt ny industri som er i sterk vekst.

– Det er mange bruksområder for drone, samtidig ser vi at regelverket for å benytte dem strammes inn av luftfartsmyndighetene. Det vil kreve mer å føre droner, og en egen utdanning vil gi våre studenter en unik posisjon når de kommer på arbeidsmarkedet om noen år. Vi tror de kommer til å bli sterkt ettertraktet, mener Mjøen.

Dobling i antall som velger fiskerifag

Akvamedisin (+37%) og fiskeri- og havbruksvitenskap (+13%) går sterkt fram. På tre år har det vært en dobling i antallet studenter som velger fiskerifag ved UiT. I tillegg er antall masterstudenter i fiskerifag doblet siden i 2015.

– Det er veldig gledelig at fiskerifagene gjør det så bra. Behovet for kunnskap og kompetanse i fiskerinæringa er stor framover, og studentene som kommer til oss, vil få spennende, utfordrende og meningsfulle jobber, og våre utdanninger er et ypperlig utgangspunkt, sier rektor Anne Husebekk.

Populære profesjonsutdanninger

Årets søkertall viser også at flere av profesjonsutdanningene fortsatt er populære. Flere ønsker å studere medisin (4,4%) , rettsvitenskap (5,3%) eller å bli tannlege (+27,4%).

Den femårige lærermasteren ved UiT er også populær blant søkerne og har en solid fremgang (+36,84% på lærerutdanning 5.-10 trinn).

Bachelor i luftfartsfag øker fra 125 søkere i fjor til 160 søkere i år (+28%).

I Harstad er det stadig flere som vil studere barnevern (+35%), samt praktisk prosjektledelse (+27,5%).

Det var også gode søkertall ved Handelshøgskolen, og ekstra fornøyd var assisterende instituttleder Jørund Greibrokk i Alta som kan skryte av snart 500 studenter:

De mest populære studiene ved UiT (førsteprioritetssøkere):

Sykepleierutdanning

Rettsvitenskap

Medisin

Økonomi og administrasjon

Ledelse

Studiene ved UiT med fleste søkere per plass (førsteprioritetssøkere):

Luftfartsfag

Fysioterapi

Sosialt arbeid

Medisin

Rettsvitenskap

Flere søker høyere utdanning i Norge

Flere enn noen gang søker om høyere utdanning. Tallene fra Samordna Opptak viser at det er totalt 132 000 søkere til høyere utdanning i år, en økning på 3,2 prosent sammenliknet med fjoråret.

Se også: Flere velger helsefag (pressemelding fra Regjeringen.no)

* I søkertallene som Samordna opptak legger fram i dag er det en økning på over 30 prosent for UiT. Men da er det ikke tatt høyde for at UiT ved nyttår fusjonerte med de tidligere høgskolene i Narvik og Harstad. Når man justerer for dette, er det en oppgang på 9,17 prosent for UiT.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 19.04.16 12:00 Oppdatert: 19.04.16 15:37