Harstad-studentene til valg

– Den nye ordningen for studentparlamentet vi har fått til etter fusjonen, vil gjøre oss mer synlige og tilgjengelige for studentene
Nilsen, Kjetil
Publisert: 13.04.16 00:00 Oppdatert: 19.04.16 09:29
Harstad

Tonje Isabell Isaksen, nestleder i Studentparlamentet ved UiT Harstad, snakker engasjert om studentdemokratiet, i anledning parlamentsvalget som foregår i Harstad denne uken. Innimellom avbryter hun seg selv og inviterer forbipasserende medstudenter og ansatte til å forsyne seg av den gigantiske marsipankaka med Studentparlamentets nye logo – strategisk plassert ved «stemmeurnen» i foajeen.

Tonje Isabell Isaksen (t.h.) sammen med Mie Thorbergsen fra Studentparlamentet.

Valget som nå pågår til og med fredag, vil avgjøre hvilke åtte medlemmer som skal velges inn i det nye parlamentet - med fire varamedlemmer i tillegg til disse. I slutten av mai skal det nye styret konstituere seg, med valg av leder, nestleder og en hovedtillitsvalgt.

– Under fusjonsprosessen deltok vi Harstad-studenter for fullt, og viste oss mer politisk aktive enn noen gang tidligere. Det endte bl.a. med at vi fortsatt får vårt eget Studentparlament her, slik at vi kan ivareta interessene til studentene ved campus Harstad på en god måte, samtidig som vi inngår som del av Studentparlamentet for hele universitet, sier Tonje.

– Et av de virkelig store løftene vi har fått til i forbindelse med fusjonen, er at parlamentslederen blir frikjøpt, og kan vie seg til oppgavene som følger med ledervervet og ha fast kontortid i lokalene våre. Dette vil helt klart gjøre oss mer synlige og tilgjengelige for studentene. Foreløpig blir dette en prøveordning vi kjører i 10 måneder, for så å bli evaluert.

– Vi blir også representert på lik linje med de andre campusene i Studentparlamentet for hele UiT, for vi må tenke helhet. Der deltar lederen, sammen tre andre frivillige fra oss i Harstad.  Det styrker fellesskapet for studentene på hele universitet, og sikrer studentdemokratiet, avslutter Tonje Isabell Isaksen.

Harstad-studentene har kunnet avgi stemme i foajeen tirsdag og onsdag, og kan etter det stemme elektronisk via Fronter til og med fredag 15. april.

Nilsen, Kjetil
Publisert: 13.04.16 00:00 Oppdatert: 19.04.16 09:29