Ønsker gode miljøbeslutninger på dialogmøte

Utslippstillatelser, sjødeponi, gruveavfall og miljøgifter er noe dialogmøtet vil diskutere når EWMA for første gang samler viktige aktører, beslutningstakere, kunnskapsmiljøer og næringa i Kirkenes.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 09.11.15 00:00 Oppdatert: 10.11.15 11:03

SJØDEPONI: I Kvalsund i Finnmark planlegges sjødeponi fra Nussir. EWMA vil gjennom et dialogmøte sette søkelys på bærekraft-orienterte beslutninger om avgang i fjorder.

Environmental Waste Management (EWMA) er en kunnskapskluster som fokuserer på forskning og utdanning knyttet til petroleums- og mineralindustri i arktiske miljø. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og Eni Norge og ledes av UiT Norges arktiske universitet. Miljøforurensing og det å minimere denne forurensingen er et av hovedsatsingsområdene i prosjektet.

Nå tar de opp et tema som er særdeles omdiskutert. Nemlig mineralutvikling og avgang i fjorder. Gjennom et stort dialogmøte i Kirkenes den 10. til 12. November ønsker de å sette søkelyset på hva er miljøpåvirkningen av mineralutvinning og hvordan oppnår man et tilstrekkelig bærekraft-orientert beslutningsgrunnlag.

Viktige aktører deltar
Dette er det første dialogmøtet som EWMA inviterer til. Og responsen er stor.

– Vi har 39 påmeldte deltakere og vi ønsker å ha en faglig diksusjon og ta opp de spørsmålene og samfunnsmessige diskusjonene om avgangsmasser fra mineralindustrien, sier Røberg.

Det blir store og viktige spørsmål på agendaen.

– Vi trenger industri og mineralnæring, men vi er også på vei mot null-utslippssamfunnet? Hva betyr det for mineralnæringen? Kan de ulike interessene kombineres på en bærekraftig måte? Hvilke undersøkelser og beslutningsinstrumenter må til for å oppnå et betryggende beslutningsgrunnlags? Vi håper å starte en dialog rundt disse spørsmålene ved at de som deltar på dialomøtet fremmer de aspekter som direkte berører deres rolle i mineralutvinningen og avang i fjorder, sier Røberg.

– Spennende

Representanter fra Fiskarlaget, Sintef, Nussir, Miljødirektoratet, Direktoratetet for mineralforvaltning, Fiskeridirektoratetet, Veritas, Niva, Havforskningsinstituttet, Sydvaranger Gruve AS og Norges Geotekniske institutt vil være tilstede, i tillegg til forskerne fra EWMA og UiT.

– Det blir veldig spennende og vi håper at man skal komme videre med hva som er bærekraftig-orienterte beslutningsgrunnlag, sier Røberg avslutningsvis.

Dialogmøtet vil være på Thon hotell i Kirkenes. En omvisning i Sydvaranger Gruve er innlagt i programmet.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 09.11.15 00:00 Oppdatert: 10.11.15 11:03