Studenter og mentorer fra UiT i Agenda Nord-Norge

UiT er godt representert i Agenda Nord-Norge, med to studenter som ambassadører og rektor og en professor som mentorer.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 29.10.15 00:00 Oppdatert: 29.10.15 10:35

Benedicte Langseth-Eide. Foto: Elisabeth Øvreberg

112 talenter meldte seg da landsdelsprosjektet Agenda Nord-Norge søkte etter nordnorske ambassadører.

To av de 13 som til slutt kom gjennom nåløyet var UiT-stipendiat ved Institutt for psykologi Benedicte Langseth-Eide, og bachelorstudent i samfunnssikkerhet og miljø, Siri Beate Arntzen.

De to skal nå gjennom et omfattende skolerings- og utviklingsarbeid. Hele Nord-Norge blir deres klasserom, og hensikten er å trene opp sine ferdigheter for å sette landsdelen på dagsorden.

Ulik bakgrunn

Som en del av ambassadørprogrammet har alle de 13 nå fått hver sin mentor som skal inspirere og veilede dem gjennom hele programmet. 13 kjente personligheter fra næringsliv, akademia og politikk skal veilede de unge nordnorske ambassadørene det neste året, opplyser Sparebanken Nord-Norge i en pressemelding.

For å koble rett mentor til ambassadørene har man sett på personlige egenskaper, ferdigheter og geografi, men også at de har ulik bakgrunn. Det er fordi tanken bak er at ambassadør og mentor også skal kunne lærer av hverandre.

Benedicte Langseth-Eide (Vadsø/Tromsø) har fått Eirik Pedersen som mentor. Han er administrerende direktør for Kunnskapsparken Bodø.

Ørjan Olsvik.

Siri Beate Arntzen (Moskenes/Tromsø) har fått Hans Kristian Amundsen som mentor. Han jobber som sekretariatsleder i Stortinget.

UiT-mentorer

I tillegg har to andre ambassadører fått to UiT-ansatte som mentor.

Rektor Anne Husebekk skal være mentor for Kristian Einem Solaas fra Evenes/Harstad. Han er til daglig prosjektleder i Kunnskapsparken Nord.

Professor i medisinsk biologi, Ørjan Olsvik, skal være mentor for gründer av Kintel AS, Lars Theodor Kintel fra Tysfjord.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 29.10.15 00:00 Oppdatert: 29.10.15 10:35