– Mat er aldri bare mat

Publikum fikk en smak av fisk, bær og tapas under åpningen av Forskningsdagene i Tromsø på Kystens hus.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.15 09:30 Oppdatert: 21.09.15 09:40

Forsker Ida-Johanne Jensen fra Norges fiskerihøgskole kunne slå fast at man blir frisk av å spise fisk. Alle foto: Lars Åke Andersen

Alle foto: Lars Åke Andersen

– Mat er aldri bare mat. Mat er kultur, religion og politikk. Alt fra de basale behovene vi har til verdier det er verdt å kjempe for, sier instituttleder ved Fiskerihøgskolen ved UiT, Kathrine Tveiterås.

Fredag 18. september var det offisiell åpning av ForskningsdageneKystens hus i Tromsø. Tema i år er mat, noe som angår alle som lever og som strekker seg over landegrenser.

– Verdens befolkning kommer til å øke til cirka ni milliarder mennesker rundt 2050. I dag skjer kun 2-4 prosent av mat- og proteinproduksjonen i havet, og skal vi lykkes med å mette verdens befolkning fremover, er vi nødt til å ta havet i bruk, sier Nofima-direktør Øyvind Fylling-Jensen, som holdt åpningstalen under åpningen av Forskningsdagene.

Han mener det er viktig å få forskning ut til folket:

Forskningsdagene er en storstilt satsing i regi av Forskningsrådet for å formidle kunnskap, vise fram hva forskningsmiljøene driver med og få et større engasjement i samfunnet om hva som foregår i forskningsmiljøene. Det er også en god anledning til å sette fokus på viktige områder som burde engasjere langt flere enn forskningsmiljøene, mener Kathrine Tveiterås.

Nofima-direktør Øyvind Fylling-Jensen åpnet Forskningsdagene sammen med instituttleder ved Norges fiskerihøgskole, Kathrine Tveiterås.

– Mat er et gjennomgripende tema som har med så utrolig mye å gjøre. Det er mange diskusjoner om hvordan vi skal få nok mat til en voksende verdensbefolkning, som også skal være sunn nok, sier hun.

Vekstmuligheter i havet
– Man kan ikke fortsette med den samme veksten på landjorda, som er i ferd med å bli brukt opp, men i havet er det fortsatt vekstmuligheter. I tillegg brukes det ikke antibiotika i produksjon av fisk som avles, noe det gjøres i kjøtt. Mat, og i aller høyeste grad fisk, er framtida, legger hun til.

Forsker ved Fiskerihøgskolen, Ida-Johanne Jensen, holdt foredraget Spis fisk – bli frisk, som hun også har deltatt med i Forsker Grand Prix. Det gir et enkelt innblikk i hvorfor man bør spise fisk:

– Fisk er veldig mye mer enn Omega 3, som vi alle er kjent med. Fisk har fantastiske proteiner og til og med stoffer som kan gjøre mer enn å dekke næringsbehovet vårt. Fisk kan for eksempel være med og redusere blodtrykket, og gi oss antioksidanter, sier Jensen.

– Det er ikke nok å ta kosttilskudd?

– Vi kan selvfølgelig ta kosttilskudd og få i oss enten Omega 3 eller antioksidanter eller vitaminer, men hvis vi spiser fisk, får vi i oss alt på en gang. Samtidig, når vi spiser fisk, lar vi være å spise andre ting som kan være negativt, som feit og salt mat, forklarer Jensen.

Under åpningen var det også foredrag om bær og om hva som påvirker oss når vi velger hvilken mat vi vil spise, og kokk ved Mathallen, Gunnar Jensen, snakket om kokkeyrket. I tillegg ble det servert tapas til de fremmøtte på Kystens hus av kokk Nils-Erik Egeberg:

Øyvind Fylling-Jensen mener man er nødt til å satse på å utnytte ressursene på en bærekraftig måte gjennom god forvaltning og anvendt grunnlagsforskning, og at dette må kombineres for å skape et varig næringsliv. Forskning bidrar til å forstå økosystemene, slik at man kan drive innenfor det som er forsvarlig, og ta vare på miljøet og ressursene:

– Forskningen spiller også en rolle ved at vi ser og forstår sammenhengene mellom den naturlige produksjonen og det som skal skape industri, og hvordan den industrien som skapes faktisk også bidrar til sosial trygghet og økonomisk bærekraftig næringsliv i de regionene vi produserer mat, sier Nofima-direktøren.

Gunnar Jensen er kokk på Mathallen og snakket om kokkeyrket under åpningen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.15 09:30 Oppdatert: 21.09.15 09:40