Smakte saft av geitrams på Barnas Matfestival

Irmelin Haug Halvorsen (8) takket ja til å smake saft av både geitrams og mjødurt. Men likte hun det?
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.09.15 00:00 Oppdatert: 20.09.15 15:50

Veronica Bergan følger spent med når Irmelin (8) smaker på geitramssaft for første gang. Alle foto: Randi Solhaug

– Noen barn liker det, andre ikke. Og det er litt artig å se ansiktene deres når de smaker noe nytt, smiler Veronica Bergan, førsteamanuensis i naturfag ved barnehagelærerutdanninga.

Hun er en av flere forskere ved UiT Norges arktiske universitet som søndag 20. september bidro på Barnas matfestival på Holt i Tromsø. Arrangementet er også en del av Forskningsdagene 2015.

På festivalen fikk store og små barn oppleve hvor maten kommer fra, samt smake og lage  kortreist og sunn mat.

Ønsker å inspirere

Veronica Bergan serverte saft laget av henholdsvis krøkebær, geitrams og mjødurt.

– De fleste barn har nok ikke smakt på dette før, i alle fall ikke saft laget av blomster som geitrams og mjødurt. Men vi ønsker å vise både barn og voksne dette for at de skal bli inspirert til å benytte bær og spiselige blomster i nærområdet sitt. Det er mye som kan spises, og mange tenker kanskje ikke over på hvilken måte de kan benytte det, sier hun, og ser litt spent bort på Irmelin Haug Halvorsen som nesten har drukket opp et glass med geitramssaft.

Ønsker du å lage saft av mjødurt, geitrams eller krøkebær, så finner du oppskrifter her.

– Mmmmm!, sier Irmelin fornøyd.

– Vil du smake på saft av mjødurt og krøkebær også?

– Ja!

Det var masse folk på Barnas Matfestival 2015 på Holt gård.

Vet lite om mat

En av festivalens populære aktiviteter var å høste grønnsaker til bruk i suppe.

Kunnskapen om hvor maten kommer fra, og hvordan den lages er ikke like god som den en gang var. Dette ønsker de å gjøre noe med, arrangørene bak matfestivalen: 4HTroms, i samarbeid med stiftelsen Holt 4H Læringstun og matfestivalen SMAK.

– Mange mister forståelsen om hvor mat kommer fra. Senest på matfestivalen i går, hørte jeg noen voksne som sa ”Å ja, så smør er kun laget av fløte?”. Og det er klart, når voksne ikke har så god kunnskap så lærer kanskje ikke barna heller, forteller Mikaela Tillman i 4H, som jobber på prosjektet ”Fra jord til bord”

– En annen ting vi ønsker å vise barna, er hvordan man lager mat over bål. Det er også friluftslivets år i år, så friluftsmat lages her. Blant annet pinnebrød, forteller Eivind Borge i Forum for natur og friluftsliv.

– Kjempebra!

Svært mange barnefamilier tok turen innom Holt de timene festivalen varte. Sofie Henriksen Schulstad (6) og mamma Camilla Henriksen var blant dem.

De fikke være med å lage klappekake, riste smør og sykle seg en smoothie. Noe som innebar at man måtte tråkke til for å få smoothiemaskinen til å gå rundt.

– Vi synes det er et kjempefint arrangement. Her er mange forskjellige aktiviteter, og det å få lage egen mat er populært, sier Henriksen.

På Barnas matfestival fikk barna også hilse både griser og sauer. Sofie Henriksen Schulstad (6) syntes det var stas.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 20.09.15 00:00 Oppdatert: 20.09.15 15:50