– Marine forskningsmiljøer leverer så til de grader!

En smilende statsminister og en stolt fiskeriminister la i dag fram Masterplan for marin forskning på Kystens Hus i Tromsø.
Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 01.09.15 00:00 Oppdatert: 01.09.15 15:27

Statsminister Erna Solberg, fiskeriminister Elisabeth Aspaker og Øyvind Korsberg med Masterplan for Marin Forskning.

Foto: Ellen Kathrine Bludd

170 millioner kroner til marin forskning i neste års statsbudsjett skal investeres riktig, brukes mest mulig effektivt, og styrke bredden og dybden i marin forskning. Dette kan være gode nyheter for UiT Norges arktiske universitet.

– Marin forskning har stor betydning for oss i Norge, og for verden; havet gir oss både mat, medisiner og energi, sa fiskeriminister Elisabeth Aspaker i dag på Kystens Hus.

– Innen 2050 trenger vi å produsere nok mat til å fø 9 milliarder mennesker. Regjeringen håper å utnytte havet på en mer bærekraftig måte ved å forske mer på innovative løsninger, videreutvikle eksisterende næringer og utvikle nye næringer, la hun til.

Statsministeren i Ishavsbyen Tromsø.

– Det kommer til å komme mye fra havet i fremtiden som vi ennå ikke har tenkt på i dag, sa statsminister Erna Solberg.

Ifølge den nye Masterplan for Marin Forskning har regjeringen høye ambisjoner for den marine næringen. En av betingelsene for å oppnå dette er nettopp å bevilge penger til forskning og kunnskapsutvikling, skriver Aspaker i innledningen til masterplanen.

– Marine forskningsmiljøer leverer så til de grader, fortalte en stolt fiskeriminister i dag på Kystens Hus.

Nytt forskningsskip
I den ferske planen nevnes UiT Norges arktiske universitet som et viktig forskningsmiljø, og et av de største lærestedene innenfor marin FoU, sammen med Universitetet i Bergen.

"Universitets- og høyskolesektoren representerer derfor en viktig ressurs for å fremme økt marin forskning og utdanning. Sektoren er viktig med tanke på å få fram den grunnleggende forskningen som forskerne selv tar initiativet til. Dessuten ligger det et potensial for økt samarbeid mellom marint næringsliv og universiteter og høyskoler. Nye biomarine næringer vil være særlig avhengig av forskning som i dag i stor grad foregår ved universitetene", står det i den ferske planen om marin forskning.

Noe av det som skal bidra til at den marine forskningen blir enda bedre, er byggingen av det nye forskningsskipet "Kronprins Haakon" som skal stå ferdig i 2017.

– Byggingen av skipet går helt etter planen, forteller Aspaker.

– Denne masterplanen er en oppfølger til Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2015-2024 som regjeringen tidligere har presentert, for å trappe opp bevilgningene til forskning og høyere utdanning, fortalte Erna Solberg til de som hadde møtt frem på Kystens Hus i dag.

Ledelsen ved Kystens Hus: prosjektleder Eivind Burkow, markedssjef Merethe Forfang, og daglig leder Alf Eirk Veipe.

Vertskap for forskningsdagene
Ledelsen i Kystens Hus var svært fornøyd med at regjeringen valgte å presentere denne forskningsplanen på nettopp hos dem. Kystens Hus er i sluttfasen av byggeprosessen og er snart klart til å åpne dørene for hele Nord-Norge.

– Dette ble en ilddåp for bygget og vårt amfi, forteller prosjektleder Eivind Burkow.

– Vi fikk vite sent i går at statsministeren skulle komme og presentasjonen ble fremskyndet en dag, så vi fikk det litt travelt, legger han til.

Nå gleder Kystens Hus seg til å ta være vertskap for åpningen av årets Forskningsdager den 18.september, som i år har mat som tema.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 01.09.15 00:00 Oppdatert: 01.09.15 15:27