Ønsker å lære mer om skole/hjem-samarbeid

Et godt skole/hjemsamarbeidet kan være helt avgjørende for at elever lykkes i skolen. Derfor sender rektor ved Breivika videregående skole i Tromsø, Asbjørn Rikardsen, ti medarbeidere på en UiT-konferanse for å få tilgang til den nyeste skole/hjem-forskningen i verden.
Brøndbo, Stig
Publisert: 20.08.15 00:00 Oppdatert: 20.08.15 13:05

– Overgangen fra grunnskolen til videregående skole kan være både stor og utrygg, og for mange ungdommer er foreldrene en stor ressurs og viktig faktor også gjennom hele videregående, mener rektor ved Breivika videregående skole, Asbjørn Rikardsen. Foto: Stig Brøndbo

Skole/hjem-konferansen ved UiT Norges arktiske universitet samler forskere fra hele verden i Tromsø 26.-28. august, og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet, Unn-Doris Bæck, ser gjerne flere lærere og foreldre i salen. Grunnen er enkel:

– Det at forskere snakker kun med hverandre om forskningsresultater har mye mindre effekt på endringer i skolen enn at foreldre og skoler får direkte kontakt med forskerne, sier pedagogikkprofessoren.

Sterk sammenheng

Professor ved UiT, Unn-oris Bæck, ser gjerne at flere foreldre og lærere kommer på konferansen. Foto: Stig Brøndbo

– Frafallet på videregående starter allerede i grunnskolen, og mange av de som ikke gjennomfører videregående droppet ut mentalt allerede i grunnskolen. Også derfor er det viktig at foreldrene engasjerer seg i skolen allerede fra første skoledag. Det å hjelpe til med lekser er veldig bra, men selv det å bare vise interesse for skolehverdagen er viktig, sier Bæck.Forskning viser at barn som har foreldre som involverer seg i skolegangen presterer bedre, trives bedre i skolen, har mindre fravær og bedre arbeidsvaner.

Trygg havn

– Vi jobber hele tiden med finne måter å hjelpe elevene våre til å lykkes. Overgangen fra grunnskolen til videregående skole kan være både stor og utrygg, og for mange ungdommer er foreldrene en stor ressurs og viktig faktor også gjennom hele videregående. Derfor er det viktig at vi som skole legger til rette for et best mulig samarbeid for å involvere foreldrene i ungenes skolegang, sier rektor Asbjørn Rikardsen ved Breivika videregående skole i Tromsø. Han er nysgjerrig på resultatene fra ny, internasjonal forskning om skole/hjem-samarbeid og sender derfor ti medarbeidere på konferansen.

– For oss er skole/hjem-samarbeidet så viktig at vi gjerne skulle ha sendt alle lærerne, men det går dessverre ikke. Med ti medarbeidere på plass er det mange som kan dele kunnskapen til de andre, sier Rikardsen.

Viktig

Også lektor Kari Jeanette Hjelmen har meldt seg på konferansen. Hun skrev sin masteroppgave ved UiT Norges arktiske universitet om digital mobbing, har undervist på videregående i ti år og har selv små barn i grunnskolen.

– Jeg er nysgjerrig på den nyeste forskningen både som lærer og mamma, sier Hjelmen. Hun mener at en god og aktiv foreldregruppe har positiv effekt også for utsatte barn, og hennes erfaring er at foreldre stiller opp når skolen inviterer dem til å delta i ungenes skolehverdag.

– Det blir spennende å få inn perspektiver på skole/hjem-samarbeidet også fra andre land, høre hvordan de tenker og jobber med det, sier Hjelmen.

FAU-arbeid

Selv om alle mener det er viktig, er det forskjellige tilnærmingsmetoder til skole/hjem-samarbeid rundt om i verden. Bare i Norge, Sverige og Danmark er det forskjeller på hvor mye foreldrene slipper til i skolen. På konferansen skal norske og internasjonale forskere og forskergrupper presentere sitt arbeide.

– Jeg håper å kunne lære av hvordan de jobber med skole/hjem-samarbeidet andre steder, sier Weronica Wilmi fra Foredrerådets arbeidsutvalg (FAU) ved universitetsskolen Bjerkaker i Tromsø. Hun har studert programmet for konferansen og mener at det er aktuelt og spennende og hun håper å finne nye ideer som hun kan bruke som FAU-representant.

Foredragene vil være på engelsk, og siden det er begrenset med plasser er det først til mølla. Påmelding skjer på mail til unn-doris.k.back@uit.no

Her finner du mer informasjon om konferansen «Ernape – Arctic».

Brøndbo, Stig
Publisert: 20.08.15 00:00 Oppdatert: 20.08.15 13:05