Gledelig økning fra sør

Stadig flere fra Sør-Norge ønsker å studere ved UiT Norges arktiske universitet. Tall fra Samordna opptak viser at 4,6 prosent flere studiesøkere fra sør har fått tilbud om studieplass ved UiT i år enn i fjor.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 17.07.15 12:00 Oppdatert: 20.07.15 09:03

Snart er det semesterstart igjen ved UiT. Dette bildet er fra semesteråpningen i 2013. Foto: Torbein Kvil Gamst

Foto: Torbein Kvil Gamst

– Det er flott at UiT har appell til søkere fra Sør-Norge. UiT har et bredt studietilbud, og Tromsø er attraktiv som studentby. Studentene får en utdannelse som passer både i nord og i sør. Vi ønsker dem hjertelig velkommen, sier rektor Anne Husebekk.

Les også: Fornøyde studenter rett ut i jobb

Opptaket viser at det i år er 1 497 personer utenfor Nord-Norge som får tilbud om studieplass ved UiT. Det er de to trøndelagsfylkene som utgjør den største delen av økningen. Totalt viser årets opptak en liten nedgang i antallet studiesøkere som får tilbud om studieplass. 4 374 søkere får tilbud, noe som er 96 færre enn i fjor og en nedgang på 2,15 prosent.

Rektor Anne Husebekk ønsker studentene velkommen til UiT.

Foto: Lars Åke Andersen

En av årsakene til nedgangen er at to studier som tidligere har ligget under Samordna opptak i år er under lokalt opptak. Disse er bachelor i psykologi i Tromsø og årsstudium i arktisk friluftsliv i Alta, som til sammen tilbyr 130 studieplasser. Det er også seks studier ved UiT som ikke har opptak i år.

Mange muligheter
Blant de åpne studiene det gis flere tilbud i, er akvamedisin, fysikk og nettbasert bedriftsøkonomi. I tillegg sendes det ut flere tilbud innen matematikk, filosofi, religionsvitenskap, romfysikk, nettbasert ledelse, biomedisin, sosiologi, lektorutdanning og statsvitenskap.

Innenfor de adgangsregulerte studiene er det gitt flere tilbud til studenter på idrettsfag, økonomi og administrasjon, ledelse, innovasjon og marked, rettsvitenskap og psykologi. I tillegg er det flere som gis mulighet til å bli ingeniør innen automasjon og ergoterapeut.

Også fiskerifagene er populære, og på grunn av stor pågang, har fiskeri- og havbruksvitenskap blitt adgangsregulert det siste året, noe som har gitt ventelister.

– Det er flere studier som har hatt en spesielt gledelig økning, og vi vektlegger kvalitet i utdanningen. Et virkelig høydepunkt er det gamle fiskerikandidatstudiet. Fisk er vår fremtid, sier Husebekk.

Hun minner avslutningsvis om at søkere som har fått tilbud om studieplass må huske å svare innen 26. juli.

Mer informasjon om opptakstallene finnes på nettsidene til Samordna opptak.

Restetorget åpner mandag
Totalt gis det i årets opptak tilbud om 88 984 studieplasser på studiesteder over hele landet, som er en økning på 4,92 prosent fra i fjor.

Les pressemeldingen fra Samordna opptak her!

Etter hovedopptaket er det hvert år noen ledige studieplasser, og disse blir offentliggjort 19. juli. Fra klokka 09 mandag 20. juli kan man søke på de ledige studieplassene

Kontaktpersoner:

Rektor Anne Husebekk, 48141286