Ja til flere mannlige lærerstudenter - og hyppigere politiattester

De mannlige lærerstudentene ved UiT og ansatte ved lærerutdanningen vil ha hyppigere politiattester for å forebygge overgrep. I tillegg vil de ha søkelys på behovet for menn med lærerutdanning og at ikke framtidige studenter ombestemmer seg på grunn av de tragiske sakene i Nord-Norge.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 17.06.15 00:00 Oppdatert: 17.06.15 15:26

INNSPILL: Ansatte og studenter går sammen om innspill til forebygging av overgrep. Øverste rekke: Anders B Christensen, Håkon Norberg, Chris Bull-Berg, Sander Jensen og  Lasse Bjørkås. Nederste rekke: Odd Arne Thunberg, Øyvind T Haga, Øyvind Erichsen, Andrè Karlsen, Ulf Høie og Henning Sollid

Studentene har sammen med mannlige ansatte ved UiT Norges arktiske universitet skrevet et leserinnlegg om forebygging av overgrep mot barn og unge, samt rekruttering til lærerutdanningene.

Nedenfor finner du leserinnlegget i sin helhet:

Ja til flere mannlige lærerstudenter

– og hyppigere politiattester

Overgrepssakene i barnehager og i grunnskoler i nord har både rystet og gjort oss bekymret.  La det være helt klart; det er helt uakseptabelt og svært tragisk at barn og unge blir utsatt for seksuelle overgrep. Når ugjerningene er begått av omsorgspersoner som skal representere trygghet og klokskap i barnehager og skoler, blir det dobbelt så uakseptabelt og trist.

For de involverte barn og unge er dette forferdelig vanskelig. For familiene rundt er det uforståelig. Politikere, ledere, fagfolk og det kommunale støtteapparatet må tilby de involverte barna og deres familier god nok støtte og oppfølging videre.

Som representanter for framtidige lærerstudenter og utdanningsinstitusjon, ønsker vi å sette søkelys på forebygging og ikke minst at menn fortsatt velger læreryrket.

Ansvaret for sikkerhet og ansvaret for skikkethet er plassert i lærerutdanningene, og det med høye krav til kvalitet og tydelig ledelse. Disse kvalitetskravene settes på hard prøve når man oppsummerer de siste avslørte overgrepssakene i nord.

Overgripere skal IKKE kunne komme inn i lærerutdanningene. Dette berører sikkerheten for liv og helse. Sektoren må ha full trygghet for at overgripere og pedofile personer heller ikke kan tilsettes som ufaglærte vikarer eller assistenter i barnehager eller skoler.

Dagens regelverk stiller rett nok krav til politiattester som garanterer plettfri vandel, men problemet er at attestene har for lang varighet. Derfor foreslår vi nå en ny gjennomgang av sikkerhetssystemene i utdanningssektoren.

Vi vil støtte et forslag som åpner for hyppigere politiattester enn dagens grense på tre år.

Og vi støtter forslaget om et nytt «varslingsregister» som kan varsle lærestedene og skolene om domsavsigelser og kriminell adferd hos omsorgspersoner. Dette kan stoppe søkere til jobber i skoler og barnehager, eller søkere til lærerutdanningene.

Ansvaret for skikkethet er ivaretatt med høye krav til lærerutdanninger på universiteter og høgskoler. Dette skal gi studenter et solid etisk grunnlag for trygg samhandling med barn og unge i barnehager og grunnskoler. Kunnskapsutviklingen underveis i studiet på universitetet og ute i praksis, skal avsluttes med godkjent eksamen i profesjonsutdanningen med bachelor eller mastervitnemål. Profesjonsutdanningen reflekterer fagspesifikke og grunnleggende ferdigheter. Alle utviklingsoppgaver og treningsøkter gir til sammen både klokskap og spisskompetanse til å arbeide med barn og unge.

Flere saker med uakseptabel adferd og seksuelle overgrepssaker blant barnehagebarn og elever i grunnskoler bekymrer oss og er svært urovekkende.

Hvis usikkerhet blant nye søkere til lærerstudier brer seg, og hvis de nyutdannede reserverer seg i å søke arbeid som lærer, har hele utdanningssektoren et problem.

Etter den siste tids avisoppslag har vi noen lokale eksempler på frykt hos unge menn for å kontakte eller å respondere til barn. Dette begrenser naturlig samspill mellom barn og unge og mannlige lærerstudenter. En student kunne berette at han rett og slett ikke turte å trøste en liten jente som sto alene og gråt etter en fotballkamp. Frykten som overmannet han var om mulig «å bli observert alene en ettermiddag med en gråtende fremmed jente på syv år.» Hvis en slik frykt brer om seg er vi på feil vei.

Vi appellerer til større åpenhet og refleksjon som bekjemper frykt hos uskyldige. Nødvendighet av å være naturlig seg selv som mannlig lærerstudent i praksis, gjelder også i en tid når overgrep får fokus i media.

I hele Norge er det i dag om lag 66 165 lærere. Og kun en av fire lærere er menn. Og det vil være behov for flere lærere, både kvinner og menn, i årene som kommer. UiT Norges arktiske universitet uteksaminerer denne våren de første masterstudentene innen femårig integrert lærerutdanning.

Vi håper at ingen mannlige søkere til lærerutdanningene ombestemmer seg på grunn av de tragiske sakene om overgrep på barn og unge. Allerede i dag er det få menn som tar lærerutdanning og det trengs flere menn som velger lærerutdanning, enten det er grunnskolelærer- eller barnehagelærerutdanning.

Hilsen fra studenter og ledelse på integrert master i lærerutdanning 5-10, kull 2012;

Andre Karlsen

Ulf Høie