Fra fosterbror til barnevernspedagog

Thomas Hodne har hatt 20 fostersøsken. Alle har bidratt til at han ønsker å jobbe som barnevernspedagog – for å sikre barnas framtid og gi dem god omsorg.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.15 08:00 Oppdatert: 08.04.16 12:14

AKTIV STUDENTTILVÆRELSE: Thomas Hodne stortrives som student både på campus og på fritida. Den bruker han enten ved å jakte og fiske. Her sammen med medstudenter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

AKTIV STUDENTTILVÆRELSE: Thomas Hodne stortrives som student både på campus og på fritida. Den bruker han enten ved å jakte og fiske. Her sammen med medstudenter.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

26-åringen fra Evje kan takke foreldrene for yrkesvalget. For da han var 17 år spurte foreldrene om det var greit at familien ble et fosterhjem. 

– Det har gitt meg mye å kunne gi dem noe tilbake, sier han om det å være fostersøsken. 

Nå har familiegården blitt til beredskapshjem og ikke fosterhjem. Beredskapshjem brukes til å gi barn og unge et midlertidig bosted ved akutt krise. Derfor har Thomas hatt om lag 20 barn som søsken. 

Gi barna trygge omgivelser
Thomas Hodne er ikke i tvil om at barnevernet gjør en viktig jobb for barna. Bachelor i barnevern, som han studerer i Alta, vil kvalifisere han til yrkestittelen barnevernspedagog. Det vil også kvalifisere han til sosialpedagogisk arbeid med barn, ungdom og deres familier.

UiT tilbyr studiet i Alta. I tillegg er det mulig å ta en mastergrad i Tromsø, enten som heltidsstudium eller som deltidsstudium over tre år. 

Det som kjennetegner studiet er UiT sitt  spesielle ansvar i å utdanne barnevernspedagoger/sosialarbeidere som har kulturanalytisk kompetanse. Utdanningen har et særskilt fokus på nordområdene. 

TRIVES I ALTA: Nordlyskatedralen i bakgrunnen er et av Thomas favorittsteder i Alta. Han er selv kristen og har blitt godt tatt i mot av det kristne miljøet i Alta. - Nordlyskatedralen er veldig fin, sier han. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

TRIVES I ALTA: Nordlyskatedralen i bakgrunnen er et av Thomas favorittsteder i Alta. Han er selv kristen og har blitt godt tatt i mot av det kristne miljøet i Alta. - Nordlyskatedralen er veldig fin, sier han.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Barnevernspedagogens hovedoppgaver er å sikre og forbedre levekårene for barn, unge og deres pårørende både i og utenfor institusjoner. Spesielt gjelder dette for risikoutsatte barn og unge. Studiet inkluderer flere ulike temaer som skal gi kunnskap om tverrfaglig samarbeid, konfliktløsning, kommunikasjon og samhandling som fremmer mestring og utvikling. 

Som fosterbror har Thomas allerede fått bred erfaring. For i begynnelsen var de ikke bevisste på sine roller når de fikk noen nye barn i huset. 

– Det handlet om å gi dem trygge rammer og være åpen, og kunne gi dem motivasjon og retningslinjer, forteller han og skryter av sine foreldre som har vært gode omsorgspersoner. 

– Mye handlet om å gi barna og ungdommen et nytt syn på livet, vise omsorg og bygge de opp igjen som individer, sier han om rollen som han fikk. 

Historier som gir inntrykk
Noen av barna har blitt utsatt for grov omsorgssvikt og har et helt annet syn på oppdragelse enn det Thomas fått. De har kanskje ikke vært barn i det hele tatt, men levd i et miljø der foreldrene ruser seg og barna blir omsorgspersoner for foreldrene. 

Alle disse historiene har gjort inntrykk på Thomas, som har fått god støtte fra foreldrene da han ønsket å utdanne seg innen barnevernet. 

Etter ett år i Alta har han fått bekreftelsen om at valget er rett. 

– Vi har vært innom flere fagfelt. Det er krevende og utfordrende, det gir et helt bilde fra flere vinkler om det å være barnevernspedagog, sier han.

Husk søknadsfristen 15. april, og sjekk ut vår studiekatalog her!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 08.04.15 08:00 Oppdatert: 08.04.16 12:14
Vi anbefaler