Klar for en karriere bak kameraet

Helt siden hun var 13 år har Sunniva Werkland fanget hendelser og motiver gjennom sitt Nikon-kamera. Gjennom medieproduksjonsstudiene får hun muligheten til å spesialisere seg også innen film og journalistikk.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 06.04.15 08:00 Oppdatert: 06.04.15 14:08

VIL LEVE AV BILDER: Sunniva har med seg kamera overalt, og tar masse nordlysbilder i Finnmark. Nå skal hun spesialisere seg innen også film, gjennom medieproduksjonsutdanningen. Foto: Inger Elin Utsi

Ulsteinvik-kvinnen søkte seg nordover for å ta en sjanse på å oppleve noe spennende. Og så mye som har skjedd siden hun kom til sist høst, er overveldende. Enten det kreative klassemiljøet på bachelor i medieproduksjon som UiT tilbyr i Alta, eller fotografjobben på Studenthuset City Scene, og ikke minst studiene.

– Det har vært veldig spennende, overraskende spennende, utbryter hun.

Godt filmmiljø
24-åringen har holdt på med foto siden 13 årsalderen og ønsker å drive med det på et større plan. Derfor ønsket hun medieproduksjonsutdanning slik at hun får et bredere spekter å spille på.

– Jeg kan mye om stillbilder, og ønsker å lære meg mer om video og lyd. Det får jeg anledning i Alta, sier hun.

Under studiene får hun nemlig kunnskaper i journalistikk og dens sjangre, foto, film og kommunikasjon.

– Det er et kjempebra miljø innen film blant både studenter og ansatte, sier hun. Og det er ikke helt tilfeldig. De to kjente filmskaperne Knut Erik Jensen og Nils Gaup er begge lærere og bidrar med sine erfaringer fra bransjen.

– Jeg gleder meg til de skal undervise oss. Men jeg må si at nærheten til de andre lærerne er utrolig bra. De hjelper oss mer enn man må, sier hun.

Praksisrelaterte studier
UiT samarbeider også med NRK Finnmark og NRK Sápmi og andre medieaktører i Finnmark slik at studentene også får forsøke seg i praksis i en mediebedrift.

Sunniva har valgt å bli frivillig på Studenthuset City Scene for å bli kjent med flere, samt å få erfaring fra konsertfotografering.

– Det er fantastisk artig. Jeg får arbeidserfaring og blir bedre på å ta konsertbilder, sier hun.

Medieproduksjonsstudiene er praksisrelaterte. Studentene lager filmproduksjoner som kan få anledning til å bli vist på festivaler UiT samarbeider med, slik som Nordkapp filmfestival.

Foruten bachelor i medieproduksjon tilbyr også UiT disse studiene:

Bachelorgrad:

Bachelor i medie- og dokumentvitenskap

Medievitenskap - bachelor i medie- og dokumentvitenskap

Medie- og dokumentforvaltning - bachelor i medie- og dokumentvitenskap

Mastergrad:

Master of Philosophy in Visual Cultural Studies

Husk søknadsfrist 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 06.04.15 08:00 Oppdatert: 06.04.15 14:08