Drømmer om egen reiselivsbedrift

– Turistene vil ha noe unikt og det vil jeg skape, sier Maj Liss Tangen som vil bruke reiselivsutdanningen til å bygge rammene rundt drømmen.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 25.03.15 08:00 Oppdatert: 25.03.15 08:15

UNIKE OPPLEVELSER: Maj Liss Tangen er overbevist om at naturen i Finnmark er en turistmagnet. Hun ønsker selv å bli gründer. (Foto: Tommy Hansen/UiT)
UNIKE OPPLEVELSER: Maj Liss Tangen er overbevist om at naturen i Finnmark er en turistmagnet. Hun ønsker selv å bli gründer. Foto: Tommy Hansen/UiT

Etter sju år i Oslo, som resulterte i gode erfaringer som egen butikkeier og flere år som medarbeider i Whil. Wilhelmsen-rederiet, flyttet Maj Liss Tangen sammen med samboeren tilbake til Alta.

– Jeg har bestandig tenkt å reise tilbake hjem, og når vi fikk barn – så flyttet vi tilbake hit, sier Tangen.

Så kunne hun også ta fatt på sin nye arbeidskarriere, en framtid innenfor reiselivsnæringa. Dette var også grunnen til at hun startet på reiselivsstudiet på campus Alta.

Et internasjonalt studietilbud
UiT tilbyr både årsenhet og bachelorgrad i arktisk opplevelsesturisme i Alta, samt en mastergrad i reiseliv. Bachelorstudiet heter på engelsk «Arctic Adventure Tourism». Studiene tilbys på engelsk og ikke norsk. Derfor må man søke på studiet via lokalt opptak og ikke Samordna opptak.

– Først var jeg litt negativ til det, men nå ser jeg det bare som et stort pluss. Engelsk blir mitt jobbspråk. Så det var veldig lurt av universitetet å tilby det på engelsk. I tillegg gjør det at mange internasjonale studenter velger dette studiet og det er veldig positivt med et internasjonalt miljø, sier Maj Liss som legger til at det har gått kjempebra med å skrive og presentere oppgaver på engelsk.

Maj Liss er også veldig fornøyd med lærerne på studiet. I høst har hun hatt undervisning i markedsføring og salg.

– Jeg synes det er spennende å lære hvordan prise en attraksjon, forteller hun.

Alt hun lærer i studiet, ønsker hun å benytte til å realisere en egen reiselivsbedrift. Enten det gjelder design, kundebehandling, aktiviteter, økonomi eller kommunikasjon.

– En egen bedrift er drømmen. Det jeg lærer er med å sette rammen rundt drømmen, sier hun.

Studiene har også gitt henne et positivt møte med andre gründere i Alta som selger reiselivsaktiviteter.

Nye markeder gir nye muligheter
Nordlysjakt har blitt en stor aktivitet i Nord-Norge, og Tangen er inspirert av de arktiske omgivelsene som attraksjoner. Hun synes Alta har blitt et veldig godt reiselivsmål.

– Cruisebåtene som kommer til Alta har åpnet et helt nytt marked. For eksempel har mørketiden vært negativt ladet, jeg tror det kan bli noe fint for turister, sier hun om mulighetene.

Reiselivsstudiene har gitt henne mange nye innfallsvinkler fordi teori knyttes til praksis. Studiet skal gi kunnskap om arktisk opplevelsesturisme og derfor er det helt naturlig at studentene får prøve ulike reiselivskonsepter i Finnmark. Maj Liss og de andre medstudentene har for eksempel vært på tur til Halddetoppen og de har forsøkt å sykle med fatbike på vinterføre.

– Til alle disse aktivitetene får vi varierte studieoppgaver, en av dem var å lage en tur for turister, forteller hun om innholdet i studiene som gir henne et bredt spekter av kunnskap.

– Jeg vil skape noe unikt, drømmer hun.

Les mer om studiene i UiTs studiekatalog og husk søknadsfristen 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 25.03.15 08:00 Oppdatert: 25.03.15 08:15