Nobelprisvinner til Munin-konferanse

Nobelprisvinner Randy Schekman kommer til Tromsø for å snakke om hva som er problemet med Nature, Cell og andre store tidsskrift.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 13.03.15 00:00 Oppdatert: 13.03.15 08:33

Randy Schekman mener de store tidsskriftene er et problem for vitenskapen. Foto: James Kegley / eLife

Randy Schekman mener de store tidsskriftene er et problem for vitenskapen.

Foto: James Kegley / eLife

Schekman deltar på årets Munin-konferanse, som arrangeres 30. november og 1. desember. Han skal snakke om hvorfor han mener tidsskrifter som Nature og Cell er et problem for vitenskapen.

– Vi er stolte og glade over å ha fått en kapasitet som Randy Schekman som en av hovedtalerne på årets Munin-konferanse, sier UiT-rektor Anne Husebekk.

Schekman, som fikk Nobelprisen i medisin i 2013, er professor i cellebiologi ved University of California Berkeley (UCB) og sjefsredaktør i eLife. Dette er et open access-tidsskrift i biomedisin som Howard Hughes Medical Institute, Wellcome Trust og Max-Planck-Gesellschaft står bak.

Må gjøre seg lekker
Schekman er selv en varm talsmann for open access. Han har lenge vært en sterk kritiker av de store tidsskriftenes overdrevne status i forskerverdenen og mener det er blitt viktigere å gjøre seg lekker for redaktørene enn å sikre god kvalitet på forskningen. Hans lab ved UCB annonserte i 2013 at de ikke lenger vil publisere i disse tidsskriftene.

– Vi ser frem til å høre Schekman på årets Munin-konferanse og gleder oss stort til å høre ham utdype og begrunne sine standpunkter. Vi håper at mange av UiTs faglig ansatte tar seg tid til å få med seg denne begivenheten, sier Husebekk.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 13.03.15 00:00 Oppdatert: 13.03.15 08:33