Årsfesten: Sjefredaktør i The Lancet er hovedtaler

Programmet for UiTs årsfest 26. mars er spekket med høydepunkter.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 11.03.15 00:00 Oppdatert: 11.03.15 13:28

Program for Årsfesten 2015

Dr. Richard Horton skal holde tale om ytringsfrihet i et vitenskapelig tidsskrift.

Dr. Richard Horton, sjefredaktør i The Lancet er hovedtaler på UiTs årsfest. Tittelen på hans tale er «Freedom of speech – The role of a mordern scientific journal».

– Dette blir helt sikkert et bra besøk og hans hovedtale blir nok knall, sier UNN-lege og professor II ved UiT, Mats Gilbert. Han kjenner Horton blant annet gjennom "The Lancet Palestine Health Alliance" (LPHA) som ble lansert i 2009.

– Horton kommer til Tromsø så og si rett fra Vest-Beirut der han vil ha ledet årets LPHA-konferanse 20.-21. mars - den 6. i rekken - med forskere fra hele verden, forteller Gilbert.

Kontroversiell publisering

The Lancet er et britisk, medisinsk tidsskrift som kommer ut hver uke.

Det er beskrevet som et av verdens eldste (etablert i 1823), kjente og mest prestisjefylte tidsskrifter å få sin medisinske forskning publisert i.  The Lancet har også hatt noen kontroversielle publiseringer de siste årene som har fått stor oppmerksomhet, blant annet for artikkelen «An open letter for the people in Gaza».

Richard Horton har vært sjefredaktør i tidsskriftet siden 1995 og er for øvrig halvt norsk

Utdeling av diplomer

Ellers på årsfestprogrammet står selvfølgelig utdeling av diplomer til de nye doktorene fra 2014. Det ble gjennomført 101 doktorgradsdisputaser ved UiT i fjor, og flere av de nye doktorene vil være tilstede under diplomutdelingen.

Det blir flere musikalske innslag under årsfesten, blant annet fra ekteparet Natalya og Oganes Girunyan, som begge er studenter ved Konservatoriet, UiT.

Et annet høydepunkt er utnevnelsen av tre nye æresdoktorer: forfatter Laila Stien, næringslivsleder Trond Mohn og professor emeritus Oran R. Young. Alle tre har bekreftet at de vil være tilstede under årsfesten for å motta sine diplomer.

Prisutdeling og musikkinnslag

Hvem blir vinnere av UiTs gjeveste priser i 2015? Det får du også vite på årsfesten. Formidlingsprisen, FoU-prisen, Utdanningsprisen, Innovasjonsprisen og Likestillingsprisen deles ut. Det gjør også Fyrtårnprisen.

I år er det også flere gode musikalske innslag å glede seg over:

Gratis kake

Det vil også serveres gratis kaffe og kake til studenter og ansatte i alle kantiner fra klokken 11 og så langt lageret rekker.

Konferansier under arrangementer er universitetsdirektør Lasse Lønnum, og du kan lese hele programmet her

Tid: Torsdag 26. mars kl. 12.30–15.30

Sted: Campus Breivika, Auditorium 1, Teorifagsbygget