Har fått drømmestudiet

Eirik Fløtlien (24) og Chris Brostrøm (28) får studiepoeng for å være med på Finnmarksløpet.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.03.15 00:00 Oppdatert: 09.03.15 13:49

Chris Brostrøm synes det er spennende å få jobbe som TD-trainee på Finnmarksløpet. Foto: Tommy Hansen
Chris Brostrøm synes det er spennende å få jobbe som TD-trainee på Finnmarksløpet. Her svarer han på spørsmål fra en av deltakerne. Foto: Tommy Hansen

Begge tar emnet hundekjøring, ved UiT Norges arktiske universitet. Brostrøm som et enkeltemne ved siden av studier ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Fløtlien som del av en treårig bachelor. Han jobber også som handler for Harald Tunheim mens han studerer.

– Jeg traff Harald for fire år siden og begynte å pusle i hundegården hans. Nå er det fjerde året jeg er handler for ham på Finnmarksløpet, sier Fløtlien.

God gli
Hans oppgaver innbefatter det meste som har med logistikken rundt løpet å gjøre. Som å sørge for at hundekjøreren hans har mat og drikke, tørre klær og at sleden har god gli.

– Sleden har belegg under, og som med langrennsski må de prepareres for å gli fortest mulig. Det bruker vi mye tid og ressurser på, forklarer 24-åringen.

Men han er ikke bare handler, han studerer samtidig mens Finnmarksløpet går.

Se intervju med Eirik her (vi beklager dårlig lyd):

Reporter: Karine Nigar Aarskog, foto/redigering: Karine Nigar Aarskog og Tommy Hansen

Koster mye
Eirik har selv lyst til å bli hundekjører med egne hunder, men en av hindringene akkurat nå er at det koster for mye penger.

Eirik Fløtlien storkoser seg som handler for Harald Tunheim. Foto: Tommy Hansen

Eirik Fløtlien storkoser seg som handler for Harald Tunheim.

Foto: Tommy Hansen

– Hadde jeg vært økonomisk uavhengig, ville jeg begynt å kjøre hund selv. Men jeg vil ikke holde på med det hvis jeg må snu på hver krone, sier han.

Men han mener utviklingen går fort, og at det kommer stadig flere sponsorer inn i sporten.

– Om ti år er det nok flere enn i dag som er fullsponset og som holder på med dette på heltid, enn i dag.  Enn så lenge trives jeg som handler og at jeg får være med en av de beste.

Les også: Hva er det med hundekjøring?

Chris Brostrøm er med på Finnmarksløpet som TD-trainee, en dommerassistent som skal passe på at alle regler blir fulgt. Før start sjekker han at hundekjørerne har med seg det de skal i sleden. 28-åringen havnet i denne rollen fordi han så en annonse for faget hundekjøring på UiT.

Åpner dører
– Jeg har aldri drevet med hundekjøring tidligere og har veldig lyst til å lære mer om det. Vi har et opplegg med praksis på Finnmarksløpet, og jeg hadde lyst til å prøve meg som TD, sier Brostrøm.

Han synes det er spennende å få følge hele 1000 kilometer-klassen rundt, til Kirkenes og tilbake, og synes denne muligheten som tilbys fra UiT er veldig god.

– Dette gir de som vil ha papir på at de kan hundekjøring en gylden mulighet. Jeg har vært ute med Harald Tunheim og Roger Dahl, og lærer mye på kort tid. For framtida kan det bety at jeg begynner med hundekjøring eller fortsetter å være TD. For det trengs det flere av. Jeg har allerede fått tilbud om å være med på et TD-kurs i Trøndelag, sier 28-åringen.

Les mer om Finnmarksløpet her!

Les også: Vi finner lykke i blodslit

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.03.15 00:00 Oppdatert: 09.03.15 13:49