Amerikanske medisinstudenter til Tromsø

– Da vi fortalte medstudentene at vi skulle til Tromsø, var det mange som sa at de også ville.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.04.14 00:00 Oppdatert: 10.04.14 14:14

De amerikanske medisinstudentene fra University of North Dakota har kommet til Tromsø. UiT har en utvekslingsavtale med dem, og er glade for at studenter fra USA ønsker å ta en del av sin medisinske opplæring i Nord-Norge. Foto: Elisabeth Øvreberg

Det forteller medisinstudent Nathalie Lichter fra University of North Dakota (UND).

Hun og Laura Johnson ankom Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, mandag 7. april. Utvekslingen skjer som en del av deres medisinske opplæringen, og jentene har store forhåpninger til sine fire uker i Nord-Norge.

– Vi har aldri vært her før, og ble overrasket over snømengden, smiler Johnson, som regner med at hun i tillegg til å jobbe med professor Torkjel Tveita på anestesiavdelingen på UNN, får tatt seg noen turer i lysløypa.

Nathalie Lichter skal videre til Narvik for å ta utvekslingen sin der.

– Jeg har aldri vært i Norge før, så dette blir spennende, sier hun.

Glad for besøk

At de amerikanske medisinstudentene kom til Tromsø er ingen tilfeldighet.

– Fakultetet har en utvekslingsavtale med universitetet deres, og vi har sendt cirka 10 medisinstudenter dit i løpet av de siste årene, informerer Elin Holm, internasjonal koordinator for medisinstudiet i Tromsø.

Dekan Arnfinn Sundsfjord forteller at han er veldig glad for at fakultetet nå får utvekslingsstudenter fra UND.

– Jeg håper dere gir oss tilbakemelding på hvordan dere har det her hos oss, sånn at vi eventuelt kan endre noe for å bli bedre, sa han til jentene som ble invitert til hans kontor. Og til tross for boligkrisen for studenter i Tromsø, har begge jentene fått full oppfølging og et sted å bo.

Populær tromsøstudent

Da UiT sendte sin første medisinstudent over til North-Dakota i 2009 opplevde legekontoret han hospiterte hos en økt tilstrømning av pasienter. Linda Olson fra UND tror årsaken var at 70 % av befolkningen i Nord Dakota har skandinavisk herkomst og majoriteten av de skandinaviske innvandrerne kom fra Norge.

– Kanskje var det dette som gjorde at legekontoret hvor Øyvind Bremnes var utplassert opplevde økt tilstrømning av pasienter. Etter det jeg fikk høre, førte en norsk medisinerstudent på legekontoret både til økt status og mer økonomisk utbytte for legekontoret. En slik reaksjon var overraskende og interessant, mener Linda Olson, som selv er fjerde generasjon etter en norsk innvandrer.

Også årets to utvekslingsstudenter har norske aner, noe som gjør reisen til Nord-Norge ekstra spesiell for dem.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.04.14 00:00 Oppdatert: 10.04.14 14:14