Ønsker å bli lærere som er med å forme framtida

Hilde Merete Nilsen og Camilla Bech hopper ut i læreryrket med stor entusiasme. – Vi har et stort ansvar for de verdifulle ungene, sier Camilla, som skal bli barnehagelærer. Miriam Workinn valgte også læreryrket fordi hun ønsker å jobbe med barn og unge.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 03.04.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 14:11

LÆRERSTUDIER FOR HELE FINNMARK: Til høsten starter lærerstudier både i Alta og Kirkenes. Ettersom det er samlingsbaserte studier kan flere ta disse studiene dersom de er villige til å pendle. Hilde Merete Nilsen og Camilla Bech tar barnehagelærerutdanningen. (Foto: Guro Gjestvang)

Helt siden 1963 har studenter fra Alta vært med på å forme fremtiden for barn og unge, da gikk nemlig det første kullet med lærere ut fra Alta lærerskole. I dag har du mange muligheter om du vil være en av de som former fremtiden, for på UiT Norges arktiske universitet campus Alta har de alt fra kompetansehevingskurs for barnehageassistenter til master i spesialpedagogikk eller lærerutdanning.

– Alle våre lærerutdanninger er samlingsbaserte, eller fleksibiliserte, som instituttleder Tore Nesheim ønsker å kalle det. På denne måten kan studenter fra hele Finnmark ta lærerutdanning. Men det betyr ikke at studentene blir overlatt til seg selv mellom samlingene.

–Vi skal bruke alt som finnes av elektronisk kommunikasjon, forklarer han. Enten det er streaming av forelesninger, blogger, chatting – og være til stede på de sosiale mediene som studentene bruker. Dessuten blir studentene organisert i basisgrupper med en egen veileder.

Tidlig krøkes
Grunnlaget for god læring legges tidlig, derfor har universitetet et kurs de kaller KOMPASS – kompetansehevingskurs for barnehageassistenter. Kurset er en del av barnehagelærer-utdanningen.

– Vi kan legge grunnlaget for god læring hos de aller minste, så økt kompetanse i barnehager er utrolig viktig, mener barnehagelærerstudentene Hilde Merete Nilsen og Camilla Bech, som begge gikk på KOMPASS-kurs. Det ga dem så stort utbytte, at de ble sugne på å lære mer.

Nå får de knagger og bakgrunnskunnskap de ikke hadde tidligere.

– Vi har et stort ansvar for de verdifulle ungene. Vi legger jo grunnlaget for dem, poengterer Camilla.

Realkompetanse i klasserommet

En ting er å kunne et fag, en annen ting er å lære det bort. Vidar Angell fra Alta har drevet et elektrofirma i 19 år, men fant ut at han ville skifte beite og bli lærer. Mye fordi han likte godt å jobbe med ungdom. Etter to år som vikarlærer begynte han på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), noe han er veldig fornøyd med.

– Jeg har lært utrolig mye. Fått satt mye i perspektiv og lært mye om hvordan man skal gjøre ting, forteller han. Angell mener det er opp til elevene å bedømme om det har gjort han til en bedre lærer, men føler at han nå har mer kontroll og fokus enn tidligere, og at det ikke er så tilfeldig hva han lærer bort.

Ny disiplinbasert master

Det har i flere år vært mulig å ta en erfaringsbasert master i spesialpedagogikk, men nå får du også muligheten til å ta en disiplinbasert master. Alf Rune Mathisen fra Hammerfest er en av dem som vurderer den disiplinbaserte masteren.

– Jeg er blitt mer interessert i de prosessene som foregår hos mennesker i stedet for selve faget, forklarer han. Ved å begynne på en masterutdanning starter man også en forskningskarriere, og Alf Rune har nettopp blitt med i en forskningsgruppe på universitetet som går på inkludering og tilpasset opplæring. Dessuten – ved å ta en disiplinbasert master får man også muligheten til å ta en doktorgrad.

– Jeg har planer, men tar et skritt av gangen – først masteren så får vi se etterpå, forklarer han.

Aldri for sent!

– Grunnen til at jeg ville bli lærer kom litt sjokkerende på meg, sier Miriam Wollan som forklarer hvordan hun etter to bachelorgrader plutselig fant ut at det var lærer hun skulle bli.

– Jeg har alltid vært engasjert i barn og ungdom, det liker jeg jo – og får til. Jeg trengte bare litt tid på meg, forteller hun. Allikevel var hun ikke i tvil om å hive seg i gang med nytt studium, for det er jo enda flere år igjen av arbeidslivet.

Miriam roser universitetet og opplegget. Sammenlignet med NTNU er campus Alta både triveligere og tryggere. Et godt klassemiljø og kantinedamer som gir komplimenter er også absolutt med på å glede et hjerte.

– Dessuten leste jeg her om dagen at det trengs 500 flere lærere i Finnmark de neste fem årene. Så jeg tror man velger riktig om man er ute etter å få seg jobb, avslutter hun. UiT vil fra høsten 2014 tilby en femårig lærerutdanning for 1.-7. trinn ved campus Alta og campus Kirkenes.

LÆRERE: Både Miriam Workinn og Alf Rune Mathisen studerer ved campus Alta. Miriam tar lærerutdanning, mens Alf Rune ønsker å ta master i spesialpedagogikk. (Foto: Guro Gjestvang)

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder