Vil bli en god historieforteller ved å ta medieutdanning

Regissør Nils Gaup er en av Norges beste historiefortellere. Han er også foreleser på medieproduksjonsstudiet ved UiT. –Inspirerende for studentene, mener Niels Ovllá Dunfjell som skal bli journalist
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 01.04.14 06:00 Oppdatert: 01.04.14 09:09

INSPIRERENDE: Medieproduksjonsstudentene får egne workshops med filmregissørene Nils Gaup og Knut Erik Jensen, som begge er ansatt som professor II ved UiT. Student Niels Ovllá Dunfjell syns det er veldig inspirerende. (Foto: Guro Gjestvang)

– Jeg hadde journalistutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus høyest prioritert da jeg skulle søke, men valgte utdanningen i Alta fordi det var en bredere utdanning her, forteller Niels Ovllá Dunfjell fra Kautokeino.

Å bli journalist er drømmen hans, men å ha kunnskap om flere deler av bransjen mener han er med på å gjøre ham til en bedre journalist.

Bachelor i medieproduksjon er mer enn en journalist-utdanning.

Utdanningen kvalifiserer til arbeid innen film-, medie- kultur- og informasjonsbransjen.

–Våre studenter er svært etterspurte og har valgt mange spennende og ulike yrkesveier etter endt utdanning, sier universitetslektor Beate Bursta.  Studentene produserer både filmer og aviser og andre journalistiske produkter.

De får dessuten teoretisk kunnskap til å tenke kritisk omkring ulike medieuttrykk.  og samfunns- og kulturkunnskaper som gir innhold til produksjonene deres.

Redaktør og fulltidsstudent
I tillegg til å studere medieproduksjon er Niels Ovllá også journalist og redaktør i et samisk ungdomsblad. Han begynte å jobbe der samtidig som han begynte på UiT.

– Jeg ser at det er veldig relevant for studiene, forklarer han og legger til at han får dobbelt utbytte av læringsprosessen. Han mener at han kan se en tydelig bedring i kvaliteten fra det han produserte før han begynte på medieproduksjon og det han produserer nå, halvannet år seinere.

Internasjonalt kvalitet
– Det som er spesielt med å studere i Alta, er at de får inn lokale forelesere som faktisk holder internasjonalt nivå, forteller Niels Ovllá.

For øyeblikket har de en workshop med filmregissørene Nils Gaup og Knut Erik Jensen, som begge er professor II ved UiT.

Dunfjell forteller at det er stor forskjell på de to, men at man får stort utbytte av en slik workshop. Gaup og Jensens filmuttrykk er svært ulike, fra Gaups actionfylte filmer til Jensens kunstneriske filmer.

- Det går ikke an å være mer inspirert, enn når man har Nils Gaup på besøk, fastslår han.

Her kan du lese mer om studiet.

Husk søknadsfristen 15 april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder