Valgte sosialarbeiderutdanning for å hjelpe andre

Aurora Hellen og Arieta Alim ønsker å hjelpe mennesker og har derfor valgt å utdanne seg til barnevernspedagoger. Bachelor i barnevern tilbys i Alta, Tromsø og Kirkenes.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 26.03.14 06:00 Oppdatert: 16.06.14 09:15

DE HJELPENDE: Aurora Hellen og Arieta Alim har blant annet lært å bruke drama som en metode under studiene. De skryter av studiene og mulighetene de gir. (Foto: Guro Gjestvang)

– Jeg har alltid hatt et sterkt ønske om å hjelpe mennesker, og nå lærer jeg på hvilken måte jeg kan gi god hjelp, forteller student i barnevernspedagogikk Aurora Hellen fra Sandefjord.

Hennes klassevenninne Arieta Alim fra Kongsvinger er helt enig. Gjennom studiene lærer de ulike metoder for å kunne gi best mulig hjelp. På campus Alta kan man bli sosialarbeider. Institutt for sosialfag tilbyr både barnevernspedagogstudier og studier i sosialt arbeid. Først og fremst bachelor-studier, men det er også mulig å ta en mastermodul i Alta. I Kirkenes kan man fra høsten 2014 ta deltidsstudier i barnevern.

Dette er populære studier. Som sosialarbeider har du muligheten til å gjøre en viktig forskjell for andre mennesker.

Kreativt og utfordrende
– Det er stort rom for å utfordre oss selv og være kreative med det pensumet vi har lært, forklarer Arieta Alim.

Andre skoleår har de en stor undervisningsbolk kalt empowerment teater, der drama ble brukt som metode for å sette søkelys på ulike tema. For eksempel rus blant unge.

– I fjor hadde vi tre uker med forberedelser for å ha to ungdomsskoleklasser på besøk, de hadde litt forskjellig problematikk i klassen som de ønsket hjelp til, forteller Aurora.

I begynnelsen hadde elevene vært litt tilbakeholdne til denne metoden, men etter hvert kunne de se en fantastisk utvikling hos elevene.

Praksis i perspektiv
Tredje semester er praksis, og det er universitetet som ordner praksisplasser til alle studentene. Universitetet samarbeider med NAV, barnevernstjenesten, rusomsorgen og flere institusjoner for å kunne tilby gode praksisplasser. Det finnes likevel rom for å ønske seg til spesielle områder. Også i utlandet.

– Vi hadde praksis på Den Dominikanske Republikk. Der arbeidet vi for en frivillig organisasjon, primært med unge, fattige jenter, forteller Arieta. Både hun og Aurora anbefaler praksis i utlandet, da de hadde et urolig lærerikt semester – og fikk en helt ny kulturforståelse.

– Det er mye fokus på kultur og kultursensitivitet på universitetet – så på en måte var vi litt forberedt. På en annen måte lærte vi om en helt annen kultur enn det vi lærer her, forklarer de.

Et hav av jobbmuligheter
Som barnevernspedagog kan du få jobb på mange arbeidsplasser, med varierte arbeidsoppgaver, og ikke bare i barnevernet eller NAV. Utdannelsen kvalifiserer også til tittelen miljøarbeider og jobbmulighetene er store i hele landet.

- Om noen lurer på om de skal søke, så vil jeg fortelle dem – så absolutt må du søke, sier Arieta.

– Det blir aldri en bortkasta utdanning, for den kan brukes i alle yrker som har med mennesker å gjøre. Det viktigste er i grunnen at du ønsker å hjelpe, avslutter hun.

UiT har følgende utdanninger innen sosialarbeider-feltet:

Bachelor i barnevern i Alta

Bachelor i barnvern i Tromsø (deltid)

Bachelor i barnevern i Kirkenes

Bachelor i sosialt arbeid

Master i barnevern

Barnevern i et minoritetsperspektiv

Husk søknadsfristen 15. april.

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder