Trenger ingeniører med spesialkompetanse

Å bygge en bro i arktiske strøk krever spesialkompetanse, og den kan du nå få på campus Alta. Høsten 2014 tas det første kullet med ingeniørstudenter opp.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 21.03.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 11:40

INGENIØRER: Matematikk, konstruksjonsteknikk, infrastruktur i Arktisk, vegbygging, entrepriser og arealplanlegging er noen av fagene som man må gjennom dersom man skal studere ingeniør i byggfag på campus Alta. (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)

– Kombinasjonen av sårbart miljø, klima og logistikk kan være utfordrende for en trygg og forsvarlig drift, forklarer Yngve Birkelund, som er instituttleder på Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet.

Det nye studiet heter Arktisk anlegg, og målet er å utdanne internasjonalt orienterte ingeniører med kompetanse for anleggs- og konstruksjonsoppgaver i hele den arktiske regionen. Dette vil dreie seg om kompetanse som vil være relevant for bygging av blant annet veier, bruer, tunnel, havneanlegg og gruver.

Voksende marked
Olje- og gassnæringen og energibransjen generelt har et stort behov for ingeniørtjenester.  Lokale bedrifter har bygd seg opp og etterspørselen etter stabil og kvalifisert arbeidskraft er økende.

– Den kunnskapen som finnes i industri og offentlig sektor om å arbeide i kaldt, arktisk klima er svært ettertraktet, forteller Yngve Birkelund.

Det er mange som ser nordover både nasjonalt og internasjonalt, og Birkelund mener at fagmiljøet i Alta kan bli et senter for arktisk kompetanse på tvers av landegrensene.

Samarbeid med næringslivet
Det er stort behov for kvalifisert arbeidskraft i regionen, og alle er enige om at det å utdanne ingeniører i Finnmark er viktig for å utvikle regionen videre. Blant annet har Statens vegvesen og Kystverket uttrykt et tydelig behov for denne kompetansen.

I planleggingen av studieprogrammet er UiT i dialog med det lokale næringslivet, og  på denne måten etablerer man en utdanning som er skreddersydd behovet i næringslivet.

– Vi skal utvikle studiet i nært samarbeid med både bedrifter og offentlige etater, forklarer Birkelund.

– Og jobbmulighetene etter studiene er svært gode, forsikrer instituttlederen.

Her kan du lese mer om det nye studietilbudet.

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder