Noen studenter er mer rocka enn andre

Bachelor i Rock ´n´ Roll Entrepreneurs gir vokalist Hanna Reinsnes Moen og kulturarbeider Benedicte Lyng anledning til å jobbe med sine egne karrierer.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 24.03.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 10:24

ROCKA STUDENT: Hanna Reinsnes Moen tar kulturentreprenørstudium samtidig som hun satser som vokalist i Cyaneed. Studiet Bachelor i Rock ´n´ Roll Entrepreneurs er nettopp for de som ønsker å realisere egne visjoner og satsinger. (Foto: Guro Gjestvang)

– Studiet handler ikke egentlig om musikk, forklarer Hanna Reinsnes Moen. Hun er andreårs student på Bachelor i Rock ´n´ Roll Entrepreneurs og vokalist i punkbandet Cyaneed.

Studium for kulturnæringsutøvere

Raymond Olufsen, studieleder ved UiT Norges arktiske universitet, forklarer at det handler om hvordan man starter en bedrift innenfor kulturnæring. I løpet av de tre årene du er student, lærer du å starte, markedsføre og drifte din egen bedrift.

– Den typiske studenten her må være selvdreven – og kanskje litt rebelsk? Det er gjerne slike personer som starter for seg selv, for de gidder jo ikke gå rundt å gjøre det andre beordrer dem til, sier Olufsen.

Hanna Reinsnes Moen er helt enig, for hun vil være sin egen sjef.

– Studiet har en rock ´n´ roll-attitude: bare å peise på, sier hun.

Entreprenørskap
Hanna er muligens kjent for mange som den noe utagerende vokalisten i Cyaneed. Hennes klassevenninne Benedicte Lyng har holdt seg litt mer i bakgrunnen. Hun ønsker også å jobbe med kulturnæring; men i retning dans, teater, kostymer og workshops – og da spesielt workshops for barn.

– Har du en god idé innen kulturnæring som du brenner for, så er dette rett studium for deg, mener Hanna og Benedicte, men advarer om at det er intenst. I løpet av tre år skal studentene lære det som andre entreprenører kanskje har brukt 15 år på å finne ut av!

– Ja, hvorfor ikke? svarer Olufsen.

Internasjonal business i Finnmark?
Undervisningen foregår på engelsk og han ønsker seg flere internasjonale studenter. Det er også utvekslingsmuligheter med flere utenlandske skoler.

– Det er jo litt kult at det ligger i Finnmark da. Det er jo litt utenfor boksen - men vi er jo utenfor boksen!, mener Hanna

Benedicte Lyng understreker at det ikke går utover kvaliteten på studiet at det ligger så langt unna kulturnæringslivsnavet i Norge.

– De er veldig flinke til å hente inn dyktige gjesteforelesere, forteller hun og legger til at dessuten er Finnmark har et stort utvalg når det kommer til eventer og festivaler.

– En stor fordel for oss når det gjelder å skaffe seg erfaring, sier Benedicte.

Student? Jeg?

–Det er like mye jobb som studium, forklarer Hanna, som tilstår at hun av og til ikke husker at hun er student, studenttilværelsen og musikksatsingen glir over i hverandre!

Man holder jo på med noe man faktisk vil, ikke et fiktivt prosjekt. Denne bacheloren er en kick-start på entreprenørkarrieren, men drivkraften er deg selv. Studentene realiserer sine egne visjoner.

Dersom du vil vite mer om dette studiet er noe for deg, kan du se denne filmen eller lese mer om studiet på nett.

KULTURNÆRING: Benedicte Lyng satser på en egen arbeidsplass innen kulturnæringer. Hun ønsker å lage workshops spesielt for barn, innen retningene dans, teater og kostymer.

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder