Bruker naturen som klasserom

Å ha den mektige naturen i Finnmark som klasserom, er noe av det idretts- og friluftslivsstudent Anette Haugane Aas setter mest pris på
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang.
Publisert: 20.03.14 00:00 Oppdatert: 20.03.14 09:59

FRELST: 5 måneder planlagte studier ble til 2,5 år og en bachelorgrad. Anette Haugane Aas klarte ikke å flytte fra Finnmark, hun har hatt mange fantastiske turer gjennom studiene. (Foto: Guro Gjestvang)

– Jeg har alltid likt å være ute på tur, forteller Anette Haugane Aas fra Mo i Rana.

Hun er straks ferdig med sin bachelor i idrett og friluftsliv, etter en heller tilfeldig start.

Mens hun gikk på videregående skole traff hun noen tidligere studenter som anbefalte universitetets idrettsstudier i Cabarete i Den Dominikanske republikk. Og det var deres erfaringer som gjorde at hun valgte studiet.

Etter et semester i sola med surfing, havkajakkpadling og beachvolleyball på timeplanen var det mørketid og vinteraktiviteter som gjaldt. Den avsluttende delen av årsenheten i idrett var i Alta.

Det beste året i livet

Anette har fulgt sitt hjerte da hun valgte fag. Etter idrettsstudiene fortsatte hun med en årsstudiet i friluftsliv i Alta. Et år hun omtaler som det beste året i sitt liv.

– Vi var på tur nesten hver uke. Å ha så mange døgn ute var helt fantastisk, forteller hun ivrig.

Studentene var på snarefangst, fisketur, vintertur, båttur, fjelltur, kajakktur. De fikk også være tett på både reindrift og Finnmarksløpet.

– I tillegg hadde jeg en fantastisk eksamen, utbryter hun.

Anette hadde nemlig eksamen i kajakk. Mens andre satt inne og leste boltret hun seg i Altafjorden.

Etterspurt kompetanse

Anettes kunnskap innen idrett og friluftsliv er etterspurt på mange områder i dagens samfunn.  I nord er det i dag sterke prestasjonsmiljøer innen idrett der kunnskap om trening og hvordan man kan utvikle sine prestasjoner er svært viktig.

– Kunnskapen om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse er etterspurt. I et folkehelseperspektiv trenger vi mer kunnskap om måten fysisk aktivitet kan bidra til å forebygge livsstilssykdommer på, sier instituttleder Carsten Rolland. Han forteller også at praktisk guide- og veilederkompetanse viktig innen det naturbaserte reiselivet. Det ivaretar gjestenes sikkerhet og tilrettelegger for de gode opplevelse.

Ved å utdanne seg innen idrett og friluftsliv har studentene en kompetanse som gir dem mange bein å stå på i dagens og framtidas arbeidsmarked. For eksempel innen læreryrket.

Fabelaktige Finnmark
Etter tre år i Finnmark drar Anette nå sørover. Hun skulle egentlig bare være her i 5 måneder. Studentmiljøet og turmulighetene holdt henne igjen.

– Å bo på Nyland Studentby er utrolig sosialt, det er alltid noe som skjer, forklarer hun, og ramser opp aktiviteter fra grilling til klubb.

– Og atmosfæren i Alta er skikkelig bra, jeg har jo blitt her over to år mer enn planlagt!

Institutt for idrettsfag har mange utdanningstilbud for de aktive, enten innen idrett eller friluftsliv. I Alta tilbys en ren idrettsbachelor, og en ren arktisk friluftslivbachelor. Eller så kan man kombinere slik Anette Haugane Aas valgte. UiT vil vinteren 2015 tilby et emne i hundekjøring i sin studieportefølje i Alta. Emnet som er på 10 studiepoeng, skal først og fremst være obligatorisk for friluftslivstudentene, men kan også tas av andre studenter.

Her kan du lese mer om bachelor i idrett- og friluftsliv.

Du kan også velge en ren idrettsbachelor, enten i Alta eller i Tromsø.

Årsstudium i idrett kan du også ta enten i Tromsø eller Alta.  UiT tilbyr også årsstudium i friluftsliv og bachelor i arktisk friluftsliv. Du kan også gjøre som Anette, ta et semester i Cabarete.

Husk søknadsfristen 15. april.

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder