Hundekjøring blir universitetsutdanning

Hundekjøring og Finnmarksløpet blir nå et eget universitetsfag i Norge og Europa. Studiet blir tilbudt for første gang vinteren 2015.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 10.01.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 09:38

UNIKT: Hundekjøring blir altså et eget fag nå ved UiT Norges arktiske universitet. Tidligere har det vært som deler av annet fag i friluftslivutdanningen. Finnmarksløpet blir blant annet praksisarena. Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet.

10 studiepoeng vil emnet hundekjøring gi. Det er 3. årsstudentene i Arktisk friluftsliv som har dette emnet som obligatorisk, mens hundekjøring er også et valgfag for de som går årsstudium i friluftsliv og de som går på idrett. I framtiden skal også faget utvikles slik at det kan tas som valgfag innen reiselivsutdanningen.

Først i Europa
Førstelektor Rune Waaler ved UiT Norges arktiske universitet forteller at hundekjøring og Finnmarksløpet har vært en del av friluftlivsstudiene i mange år, men at det er for første gang at hundekjøring blir et eget fagemne i studieplanen. Faktisk er det første gang i hele Norge og i Europa.

- Våre friluftslivsstudenter har i mange år drevet sjekkpunktet Levajok under Finnmarksløpet. I forkant har vi hatt undervisning om hundekjøring før studentene har hatt ansvaret for sjekkpunktet. Vi har hatt en faglig vurdering av dette opplegget, noe som medførte til at vi ønsket en styrking av hundekjøring i utdanningen. Derfor har vi utviklet dette til et eget fagemne for våre studenter, sier Rune Waaler, som sammen med kolleger har stått for utviklingen av emnet. Han presenterte dette nylig for andre kolleger rundt om i landet, som driver med friluftslivutdanning. Og responsen var bra.

- Vi ønsker å styrke hundekjøring i vår utdanning, for vi skal gjenspeile det regionale og nasjonale. Og hvis man skulle hatt hundekjøring som fag, så er det klart at Alta er rette stedet. I Alta er det et stort trekkhund-miljø og vi har Finnmarksløpet, som er en viktig motor for utviklingen av hundekjøring som idrett, sier Waaler.

Finnmarksløpet som praksisarena
UiT Norges arktiske universitet har i mange år – gjennom den tidligere høgskolen – hatt et godt samarbeid med Finnmarksløpet. Finnmarksløpet har blitt en verdifull praksisarena for studentene, og studentene har fått oppleve og delta på Europas lengste hundeløp på nært hold. Noe som mange studenter har satt stor pris på. Finnmarksløpet starter også i Alta hvert år i mars måned. Daglig leder i Finnmarksløpet, Svanhild Pedersen, er svært positiv til grepet UiT Norges arktiske universitet gjør.

- Det er kjempeflott, det er en befestning av denne idretten. Det er med å heve statusen til idretten, men også denne ferdselsformen i friluftsliv. Det er en fin videreutvikling av det samarbeidet vi har med universitetet.  Vi har over flere år stilt løpet til disposisjon som læringsarena, og dette er et nytt element i dette samarbeidet, som også er nyskapende og innovativt av UiT. Vi synes også at det er flott at det blir lokalisert i Finnmark hvor Finnmarksløpet gjennomføres. Og det er bra at det blir et åpent studium som flere kan søke på slik at det blir en bredere rekruttering, sier Pedersen.

Aktuell studium for mange
Friluftsliv har vært et veldig populært studium i årrekke og bygger på det tradisjonelle norske friluftslivet og de lokale tur- og friluftslivstradisjonene i Norge og i Finnmark. Studiet er aktuelt for alle som ønsker å øke sin kompetanse i friluftsliv og i løpet av studiene legges det vekt på veileder-rollen. Mange lærere, pedagoger, ansatte som jobber med rehabilitering og forebyggende helsearbeid og naturforvaltere har gått på studiet. Det er også populært blant det som ønsker å bli guider, noe som bachelorgraden i Arktisk friluftsliv har størst fokus på.

Hundekjøringsemnet har to uker obligatorisk praksis, der den ene uken er Finnmarksløpet. Men emnet tar også for seg hund og hundekjøring som naturkontaktsform i friluftsliv, historiske, sosiologiske og psykologiske perspektiver på hundekjøring, ulike stilarter i som nome, nordisk og snørekjøring, samt da hva er hundekjøring som idrett f. eks gjennom Finnmarksløpet.

Studentene vil også lære å mestre og håndtere hundespann, samt å delta i et arrangement. Studentene vil ha en muntlig eksamen knyttet til et refleksjonsnotat de har skrevet jamfør kravene til emnet. Både notatet og den muntlige høringen teller i karakteren som fastsettes.

UiT Norges arktiske universitet vil også lyse ut studiet som en egen enhet, ikke bare at det inngår i allerede etablerte studier. Det betyr at hvem som helst, bare de oppfyller inntakskravene, kan søke på studiet.

Studiet skal lik andre studier være forskningsbasert og Rune Waaler er også en av de forskerne ved UiT som har mest kunnskap om hundekjøring. I vinter skal han besøke Femundsløpet for å samle inn data til et forskningsprosjekt.

FAG: Det blir både teori- og praksisundervisning i hundekjøringsfaget. Det er helt unikt i Europa-sammenheng at hundekjøring blir et universitetsfag. Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 10.01.14 00:00 Oppdatert: 16.12.14 09:38