Skal løse tannhelsegåten i Finnmark

Ved å tilby gratis tannundersøkelse, skal forskere finne ut hvorfor folk i de samiske kommunene har så dårlige tenner.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.10.13 00:00 Oppdatert: 09.10.13 09:37

Prosjektet retter seg mot alle som bor i kommunene, uavhengig av samisk identitet. Tannlegen eller tannpleieren undersøker tennene ved å ta røntgenbilde, notere antall tenner, fyllinger og synlige hull, og ser etter tannkjøttsykdom.
Foto: www.colourbox.com

Av ukjente grunner er det mye dårlig tannhelse midt i Finnmark. Folk i Nesseby, Tana, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er invitert med på et forskningsprosjekt som skal kartlegge tannhelseforholdene, skriver Finnmarken.

Studien gjøres i regi av Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, og har som mål å få med 2.700 personer. Så langt har omtrent 900 fått gratis undersøkelser.

Les også: Dårligere tannhelse og livskvalitet blant russiske barn

Tennene ble bedre

Tannlegen i Nesseby, Aramis Hakhamaneshie, er glad prosjektet gjennomføres, og håper så mange som mulig deltar for å gjøre dataene mest mulig nøyaktige.

– Da jeg begynte i Nesseby, var det generelt dårlig tannhelse både blant unge og voksne, men klinikken hadde ikke vært bemannet på åtte måneder, forteller tannlegen til Finnmarken.

Han besøkte skoler og barnehager for å informere om god tannhygiene, og antar det forebyggende arbeidet hadde god effekt. Per i dag tror han ikke kommunens innbyggere har dårligere tannhelse enn folk andre steder i Finnmark og Norge.

Les også: Vi glemmer uten tenner

Tilbud til alle

Folk i de samiskspråklige kommunene sliter mer med tannhelseplager enn nordmenn flest. Det bekrefter fylkestannhelsesjefen i Finnmark, Torill H. Lauritsen.

– Det er langt flere tilfeller av for eksempel karies her. Særlig i Kautokeino er dette et stort problem. Det er synset veldig mye om tannhelse i disse kommunene, men vi har lite kunnskap. Derfor gjennomføres forskningsprosjektet i de kommunene som definerer seg som samiske, sier hun til avisa.

Prosjektet avsluttes ved nyttår. Etter dette anonymiseres alle data.

Les også: Skremmende syreskader

Øvreberg, Elisabeth