Slim, blod og gladsang

Det var noe for enhver på årets forskningstorg.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 23.09.13 00:00 Oppdatert: 23.09.13 14:36

Slim og alger var populært blandt de minste. Foto: Torbein Kvil Gamst.

Det var hard kamp om oppmerksomheten i sentrum i helga. Med både matfestival og bruksmarked på menyen var det over 3500 mennesker som var innom forskningstorget på Strandtorget på fredag og lørdag.

I tillegg var det mange som la turen innom forskningsskipet Johan Ruud som lå til kais like ved.

Entusiastisk forskningsformidling
Med et mål om å skape entusiasme og engasjement for forskning blant folket, og da spesielt barn og unge, var det mange forskningsmiljøer i byen som virkelig hadde lagt sine kreative hoder i bløtt. Her gjaldt det om å formidle på spennende vis.

Se bilder og video fra forskningstorget

Løsningene var mange og kreative. Boden med den lengste køen var nok Det kunstfaglige fakultet som inviterte til karaoke og musikkquiz. Barn og voksne stod i kø opp til en time for å få spille inn sin egen superhit (i de aller fleste tilfeller gikk det i nåværende landeplage The Fox med Ylvis).

Og om du mot formodning skulle være lei The Fox allerede, var det en annen form for karaoke på motsatt side av teltet. Her hadde Havforskningsinstituttet laget en slags SingStar der målet var å synge mest mulig likt forskjellige hvalarter. Jo likere man hørtes ut, jo flere poeng fikk man.

Institutt for kjemi ga deg sjansen til å produsere ditt eget slim som du fikk ta med deg hjem, til alle foreldres store glede.

Se flere bilder fra forskningsdagene i Tromsø

I tillegg var det kongekrabber, fisk, avanserte storskjermer og fascinerende værfenomen man kunne utforske ved de forskjellige bodene.

Stakk av med førsteplassen
Det var allikevel Det helsefaglige fakultet, med et fokus på blodomløp, livredning og kroppens oppbygning som stakk av med prisen for beste bod i år. En jury bestående av seks elever fra Breivang VGS vurderte alle bodene grundig med tanke på engasjement fra forskerne, lærings- og underholdningsverdi og bodens innhold og utseende.

På kvalkaraoken, eller kvalaoke som det også heter, fikk man litt uvanlige musikalske utfordringer. Foto: Torbein Kvil Gamst.

Dette er hva juryen skrev i sin bedømmelse:

Første plass i årets høytidelige konkurranse går til noen som i likhet med andre og tredjeplassen er flinke til å tilpasse vanskelighetsgraden sin til alle aldre. Boden deres inneholder videre mange aktiviteter og alle sammen kan forbindes til budskapet og institusjonen deres. I tillegg er de som står i boden engasjerte og bruker mange visuelle virkemidler for å vekke interesse og engasjement. Det eneste minuspoenget til førsteplassen er at det tar litt tid å forstå at alt egentlig er én bod.

Konklusjonen til juryen er at vinneren har en gjennomtenkt stand som formidler budskapet med flere spennende, underholdene og lærerike plakater og aktiviteter. Juryen trekker spesielt frem skjelettene og livredningsdukkene som et stort pluss.”

Andre- og tredjeplass gikk til henholdsvis Meteorologisk Institutt og Kreftforeningen. Det helsefaglige fakultet vant for øvrig også førsteplassen tilbake i 2010, mens Kreftforeningen fikk andreplassen i fjor.

Forskningstorget er en del av Forskningsdagene som arrangeres hvert år over hele landet.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 23.09.13 00:00 Oppdatert: 23.09.13 14:36