Nye trender innen vitenskapelig publisering

Mega-journals er et nytt begrep og en ny realitet innen vitenskapelige tidsskrifter, og kommer til å bli mye diskutert på årets Muninkonferanse i neste uke.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 15.11.12 00:00 Oppdatert: 15.11.12 13:54

Konferansen arrangeres for sjuende gang på Universitetet i Tromsø 22.-23. november.

Årets tema er “new trends in scholarly publishing”, og det vil blant annet bli foredrag om hvilken betydning megajournals vil ha for den den fremtidige trenden for vitenskapelig publisering.

Mega-journals er et nytt begrep og en ny realitet innen vitenskapelige tidsskrifter – selv om de i virkeligheten ikke lenger er tidsskrifter, men artikkeldatabaser.

Åpen vitenskapelig publisering

Hovedinnledere på konferansen er John Willinsky og Damian Pattinson. John Willinsky er professor ved Stanford University School of Education, og har lenge vært sentral i utviklingen av åpent tilgjengelig vitenskapelig publisering. Han er grunnlegger og leder av Public Knowledge Project, som utvikler tjenester for forenkling av åpen vitenskapelig publisering.

Damian Pattinson er sjefsredaktør i Public Library of Science (PLoS ONE), som er det største vitenskapelige tidsskriftet som finnes. Slike megatidsskrifter er med på å endre hele prosessen med den vitenskapelige publisering.

Ser for seg fremtiden

Nytt av året for Muninkonferansen er en “publishers’ session”, der fire utgivere vil fortelle om deres visjoner om hvordan de ser for seg at vitenskapelig publisering vil være i fremtiden, og hvordan de har tenkt å bidra til realiseringen av dette. De fire utgiverne er Elsevier, PLoS ONE, Co-Action publishing og Social Science Directory.

I tillegg vil fire lokale forskere snakke om deres tanker og erfaringer om ulike sider av vitenskapelig publisering.

Du finner hele programmet her.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 15.11.12 00:00 Oppdatert: 15.11.12 13:54