Slik takler du tenåringer

Professor Stein Erik Ulvund mener mange foreldre bryr seg for mye.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 11.10.12 00:00 Oppdatert: 11.10.12 09:33

Stein Erik Ulvund ved Det helsevitenskapelige fakultet, RKBU Nord, har gode råd til hvordan du skal få et godt forhold til din tenåring. Foto: RKBU

– Det er for mye mas og moralisering. Mange foreldre går i masefella. Man trenger ikke mase om at ungdom må rydde rommet sitt. Det er bortkastet tid. De rydder rommet sitt før eller senere, sier Stein Erik Ulvund, professor II ved Regionalt kunnskapssenter for unge (RKBU) Nord, til iTromsø

I anledning Verdensdagen for psykisk helse, møtte han Tromsøungdom for å snakke om å nettopp det å snakke sammen.

Les også: Slik får du lykkelige barn

Rus og ungdom

Når det gjelder psykisk helse er nettopp tenåringer en viktig målgruppe, mener professoren.
– Alle er opptatt av den tidlige perioden, men tenårene er en sårbar periode og en vanskelig alder. Da er det ekstra viktig at familien snakker sammen og at tenåringer føler seg velkommen, sier Ulvund til iTromsø.

For eksempel må tenåringer tørre å komme hjem full.
– Når det skjer, er det mange foreldre som unngår å snakke om det. De foreldrene som snakker om det trekker alltid fram det negative ved rus og bruker skremselspropaganda. Og når man gjør det, mister man jo troverdighet. Det er jo en grunn til at voksne drikker alkohol - det gir en behagelig følelse, sier professoren.

Ulvund har blant annet skrevet boken "Forstå barnet ditt 12-16". Og han har flere konkrete råd til tenåringsforeldre.

Dette trenger du ikke mase om:

• Rydde ungdomsrommet
  • Hårfrisyre
  • Hygiene
  • Sminke
  • Klær
  • Måltider

Dette skal du ikke gjøre:

• Legge opp til en ertende tone når det gjelder kjæresteforhold
  • Vise fram barndomsbilder når venner eller kjæreste er på besøk
  • Vise deg halvnaken
  • Løpe naken gjennom stua når tenåringen din er der
  • Komme inn på badet uten å spørre først
  • Bruke klær beregnet på ungdom

Hva gjør du når tenåringen gjør deg gal?

• Tenk nøye over hvorfor du er sint
  • Minn deg selv på at du er den voksne
  • Tenk over hva du skal si
  • Hvordan ville du reagere hvis en voksen sa til deg det som du sier?
  • Bruk humor. Le med og ikke av ungdommen din

Les også: Uenig om oppdragelseskultur