Naturlig rus på åpen dag

Lørdag 15. september står rus i fokus når Det helsevitenskapelige fakultet åpner sine dører for publikum.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 12.09.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:41

Charlotte Bendiks skal få besøkende opp på dansegulvet. Foto: Privat.

Men hovedfokuset vil dog ikke være på det som vanligvis gir assosiasjoner til rus, men på trening og musikk.

− Utskillelsen av dopamin i hjernen øker ikke bare når vi inntar rusmidler, men også når vi for eksempel hører på musikk eller trener. Det er denne type rus som er temaet under Åpen dag, forteller formidlingskoordinator Marit Olsvik Opsahl ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Se program

Kjenn musikken

Et av arrangementene besøkende kan få med seg er derfor “Body Music” – en workshop med DJ Charlotte Bendiks fra blant annet Insomniafestivalen. Hun skal la de besøkende få kjenne musikken i kroppen, og la dem se hvordan dette påvirker hjerterytmen ved hjelp av pulsmålinger.

− Jeg opplever ofte at musikk er som rus. Av og til er det nesten som man kan ta og føle på russtemningen i rommet, sier Bendiks.

Som DJ er hun opptatt av å kommunisere med folk på dansegulvet og vil gi en innføring i hvordan hun arbeider med dette.

− Jeg øver aldri inn på forhånd hva jeg skal spille. Jeg ser hvordan folk mottar musikken, og hvilke elementer fra låta de responderer på ved å tolke kroppssignalene deres, så stimulerer jeg dette videre. Jeg er opptatt av å blande forskjellige musikksjangre fra disco til afrikansk groove og latinske rytmer. Min musikk skal man ikke sitte hjemme å lytte til, men kjenne i kroppen, forteller Bendiks.

Med seg har hun danselærer Jamie Michael Bivard og visuell kunstner Nikolas Horne. Førstnevnte vil fortelle litt om hvorfor man skal danse og om hva det gjør med pulsen.

Les også: Ruser folk på musikk

Mangfoldig program

Olsvik Opsahl håper at mange vil ta turen til Det helsevitenskapelige fakultet i Breivika ved UiT. Hun kan lokke med et rikholdig program. Flere foredrag som går på trening, kosthold og fysisk aktivitet vil bli holdt. Blant annet skal professor Nina Emaus fortelle om hvordan fysisk aktivitet virker inn på benstyrken, og stipendiat professor Ellen Aasum skal fortelle om forskning som er gjort på mus som er foret på junk food. For hvordan påvirkes tykke og usunne mus av trening? Det vil også bli holdt et foredrag om Idrettshøgskolen i Nord.

I tillegg til å vise fram litt av den forskningen som pågår, håper rådgiver ved Det helsevitenskapelige fakultet, Jan Höper, at dagen skal bidra til at flere blir motivert for naturfag og helsefag. Han er ansvarlig for undervisningen knyttet til utstillinga imPuls som Åpen dag har som utgangspunkt. ImPuls tar for seg hjerne, hjerte og rus.

Les også: Dopamin til folket
Dopamin
Stoffet dopamin er et signalstoff
som overfører kjemiske signaler
fra en nervecelle til en annen.
Dopamin dannes naturlig i hjernen.
Stoffet er viktig for hjernens
 belønnings- og motivasjonssystem,
og spiller en rolle i forhold til
avhengighet. Belønningssenteret
stimuleres av signalstoffet dopamin.
Høyt dopaminnivå gir økt følelse av
glede og velvære.

Kilde: Nasjonal digital læringsarena.

I utstillingen kan man få med seg noen ruslignende opplevelser. Höper forteller om belønningssystemet i hjernen som dopamin påvirker.

− Visste du at kanel og anis er to kryddere som gir slike opplevelser? Det handler ikke bare om at man tenker på jul og dermed får mange gode assosiasjoner når man lukter på disse krydderne. Man får nemlig en liten rus. Akkurat som med sjokolade, sier Höper, og viser fram en installasjon på en vegg der man kan lukte på forskjellige krydder.

− Rus er ikke bare alkohol og narkotika, men også kroppens egne stoffer. For eksempel lykkerus som man får av forelskelse, fortsetter han.

Siden trening er ett av stikkordene for Åpen dag vil publikum få tilbud om å være med på fellestrening. Man kan også få ta en laktat-test som viser hvor raskt man får melkesyre.

Fakultet byr også på omvisning i Det røde rommet, rusbrillekonkurranse, TV-spill, og flere andre spennende aktiviteter. Dørene åpnes klokken 11.00.

Åpen dag er en forsmak på Forskningsdagene som starter 19. september.

Se nettsidene til utstillingen imPuls

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder