Tromsøprofessor blir kreftekspert hos WHO

Kreftepidemiolog Inger Torhild Gram fra Helsefak er faglig ekspert når Verdens helseorganisasjon WHO skal drøfte hvilke temaer og fagfelt de skal satse på innen kreftforskning og kreftbekjempelse de neste årene.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 26.01.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 19:00

Inger Torhild Gram (Bredde: 180px)
Professor Inger Torhild Gram
Foto: UiT

Professor og kreftepidemiolog Inger Torhild Gram ved Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø gleder seg til å ta tak i sin nye arbeidsoppgave: å være faglig ekspert hos World Health Organization (WHO).

– En av de mange oppgavene vi får der er tobakksforebyggende arbeid globalt. Dette er mitt hovedinteressefelt som professor i forebyggende medisin, lege og kreftepidemiolog. Så dette kan bli utrolig spennende, sier hun.

Hun ble nylig valgt inn i det vitenskapelige rådet til “International Agency for Research on Cancer” (IARC), som er WHO sitt kreftforskningssenter. Perioden er for fire år.

Fokus på forebygging

­ ­­– Vi er 22 faglige eksperter fra alle deler av verden, og vi er der for vår kompetanse. Jeg kommer til å fokusere mest på årsaker til kreft, forebygging gjennom livsstil, tobakkskontroll og screeningprogram, utdyper Gram.

IARC har som oppgave å få kontroll over kreftsykdommer i global målestokk ved å øke kunnskapen om årsaker til kreft og finne forebyggende tiltak som virker.

Mandag 30. januar drar hun ned på en firedagers samling der IARC skal legge frem hvilke oppgaver de ønsker å satse på. Gram og de andre ekspertene har også fått tilsendt en rekke spørsmål på forhånd som de skal diskutere under møtet.

Les også: Ønsker skrekkbilder med gørr

Jobbet mye nasjonalt

Gram sier hun tror dette kan bli veldig interessant.

­­– Jeg har jobbet i flere år på det nasjonale plan med kreftarbeid og tobakksforebygging. Nå kjenner jeg meg klar for å ta steget ut i en internasjonal sammenheng, smiler hun.

Tidligere har også den anerkjente kreftforskeren ved Det helsevitenskapelige fakultet, Eiliv Lund, sittet i det vitenskapelige rådet til IARC.

­– Han fortalte at det var et spennende arbeid, så det var bare å takke ja da jeg fikk beskjed om at jeg var valgt inn, avslutter Gram.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 26.01.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 19:00